På Östergötlands landstingsfullmäktige tog det tvärstopp för förslaget.
- Det låg i ett förslag från oppositionen och i majoritetens budget som röstades igenom fanns inget sådant förslag. Så det är ingenting som kommer att genomföras i dagsläget, säger Anders Senestad (M), ordförande i Östergötlands landstingsfullmäktige.
Anna Larsson (S), ledamot i landstingsfullmäktige i Östergötland, säger att förslaget inte vann gehör under mötet den 19 juni.
- Jag uppfattar det som att sittande majoritet inte var positiv, vilket är synd. Pendlingsmöjligheterna kunde vara betydligt bättre. I dag går det ungefär ett tåg i timmen och det är inte attraktivt för pendlare.
Det som kommer att hända nu är att landstinget i Östergötland fördjupar sitt samarbete med Mälardalstrafik AB, MÄLAB. I Katrineholms kommun utvärderas pendlarmöjligheterna löpande.
- Det är viktigt att det finns bra kommunikationer, men det handlar också om underlag. Man kan inte köra tåg för fem personer. Den länsövergripande taxan är också betydelsefull i sammanhanget, säger Lars Härnström (M), vice ordförande för kommunstyrelsen.