– Vi vill vara länken inom regionen för bolag som vill växa och har behov av kompetens och kapital, säger Marie Gillstam från Katec, som arrangerade eventet tillsammans med Create business incubator och Sörmlandsfonden.
Ett tjugotal entreprenörer, innovatörer och företagare samlades för att delta i workshopen. Det genomgående temat var att få en inblick i hur en investerare tänker samt att lära sig mer om hur man levererar en perfekt pitch, det vill säga hur man säljer in sin idé.
Kvällen blandade teori med praktik. Lars Lindgren från Sörmlandsfonden föreläste om hur man ska tänka kring investeringar. Magnus Svensson från Byggvarulistan, som var det första bolag Sörmlandsfonden investerade i, pratade om vad som hänt efter att de fått in externt kapital. Niklas Sikström från Create business incubator höll en föreläsning om den perfekta pitchen. Han var även en av kvällens tre drakar, tillsammans med Lars Lindgren och Henrik von Heland, från HCBS.
De två som skulle upp till verbal kamp mot drakarna under kvällen var Eskilstunaborna Josephine Andersson med bolaget A L publishing och Petter Wannerberg med bolaget CLEVR. Josephine Andersson erkände att hon lyssnat på sin inspelade pitch konstant under eftermiddagen. Hon avslöjar även att hon har tatuerat in företagets logga på benet.
– Så engagerad är jag.
Är det en del av pitchen?
– Haha, nej. Jag hoppas få tillgång till ett visst nätverk och ovärderliga tips. Jag kommer inte med ett konkret investeringsförslag, säger Josephine Andersson.
Inte heller Petter Wannerberg var särskilt nervös.
– Pitchen blir som en träning. Jag kommer inte att begära eller föreslå något specifikt.
Och förmodligen hade de inte alltför mycket att frukta från drakarna, åtminstone enligt Marie Gillstam.
– Det blir inget skarpt läge, utan det är träning.