Ord som bög och hora, cp, "fittjävel", terrorist och homo, är inte ovanliga i skolkorridorerna. Rasistiska uttryck förekommer också, som "kinesjävel" och "n-ordet". Det berättar en elev som nu går i gymnasiet i Katrineholm. "Din bitch", är ett annat exempel.
– Men det handlar mer om vilka kretsar man är i. Folk kallar varandra för dumma saker också här på gymnasiet, men jag hör det inte i vår korridor.
En elev i högstadiet berättar också om språket i korridorerna:
– Man hör det hela tiden. Bög, hora, bitch. Väldigt mycket "hora", hör man. Man har väl blivit van att höra sånt. Men det är vissa ungar som håller på, andra säger inte sånt.
Järvenskolan i Katrineholm är en grundskola med cirka 1 000 elever. Bland dem finns det ungdomar som använder ett olämpligt språk mot varandra. Det har rektor Magdalena Norin lagt märke till.
– De använder grova ord när de tilltalar varandra. Jag tror det sker oftare när vuxna inte är i närheten. Ungdomar väljer sitt ordförråd utifrån vilken miljö de befinner sig i, säger Magdalena Norin, rektor på Järvenskolan.
Några specifika grova ord vill inte hon inte gå in på, men när det gäller det engelska språket så finns det något som förekommer ofta.
– Könsord är dominerande.
När Magdalena Norin och hennes personal får höra olämpliga och kränkande ord så agerar de direkt.
– Vi reagerar alltid, vi säger till och tar ett samtal där vi uppmanar att inte använda sådana ord. Om det är grunden till en konflikt – så hanterar vi det som ett konfliktärende. Det är vårt vuxna ansvar.
Hon vill även ge ett råd till alla föräldrar och vuxna, om att ens egna beteende kan påverka hur barn och ungdomar uppför sig.
– Småbarn föds inte med ett fult ordförråd. De lär sig av hur vuxna beter sig. Jag tycker man ska gå till sig själv, vad jag säger och vad jag skriver. Är jag en bra förebild? Är svaret nej på den frågan, får man börja med sig själv. Barn gör som vi gör men inte alltid som vi säger.
Skolinspektionen har nyligen inlett ett tillsynsärende mot en gymnasieskola i Norrköping, efter att ha konstaterat att språket på skolan, mellan eleverna, inte var acceptabelt och att skolan inte, enligt inspektionen, agerat tillräckligt kraftfullt.