Hon överraskades för andra gången

För andra gången har Sandra Blomgren fått ta emot pris för bästa svenska franchisingbutik av Elgiganten. Sedan några år tillbaka har butiken en privat ägare.

Katrineholm2016-06-11 04:00

Det var vid en gala för alla Elgigantens handlare i Norden som Katrineholmsbutiken fick ta emot sitt pris. Galan hölls i Oslo med 758 personer närvarande under middagen.

Det är en helt ny gala som heter Nordic store Awards.

Elgiganten har både egna butiker och franchisingbutiker med privata ägare i hela norden. I Sverige finns det 30 franchisingbutiker att tävla mot.

Visste du att ni skulle få pris när du åkte till Oslo?

– Nej, det kom som en överraskning och jag blev otroligt stolt när vi blev uppropade, säger Sandra Blomgren.

Sandra menar att priset är en belöning till hela personalen utan ett bra gäng går det inte att gå framåt.

– Det är som med ett idrottslag, får man inte ihop teamet kan man inte heller vinna. En bra spelare räcker inte. Vi har högt till tak, det är inte en som vet bäst utan alla ska tycka till när idéer kläcks, menar Sandra Blomgren.

En av butikens framgångsfaktorer är att kunden alltid ska stå i centrum och vara nöjd när han eller hon går ut menar butikschefen.

– Även eftermarknaden måste skötas bra. Blir det fel på varan så ska felet rättas till så snabbt som möjligt och det tror jag vi lyckas med, säger hon.

Katrineholmsbutiken övergick 2014 i privat ägo och blev franchisingbutik då Ulf Kornehed tog över butiken.

– Han är en passiv ägare så vi har väldigt stor frihet att sköta butiken. Vändningen ekonomiskt för butiken kom då, berättar Sandra Blomgren.

Din egen väg in i branschen hur har den gått?

– Jag började på Onoff här i Katrineholm 1996. När Elgiganten startade 2008 fanns jag med för att 2010 bli varuhuschef. Jag älskar den här branschen och tycker fortfarande det är lika roligt att gå till jobbet.

Du har förstås fått hjälpa många kamrater med deras fjärrkontroller genom åren?

– Ja, du anar inte hur många.

Vilken fördel ser du med att verka i Katrineholm?

– Det är närheten till allting. Kunden är nära och det blir lite mer personligt. Kunden känner igen säljaren och det går att ta lite mer tid på sig. Dessutom är det lätt att samarbeta med andra företag, vi hjälper varandra när det behövs. Det är en liten ort och alla behöver vi varandra.

Hur ska ni kunna ta hem priset en tredje gång?

– Vi får inte luta oss tillbaka och känna oss nöjda. Det gäller att vara på hugget hela tiden, det här är en färskvara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om