På tisdagen rullade pall efter pall med pasta, olivolja och krossade tomater in på Matsmarts lager i Katrineholm. På onsdagen offentliggjorde e-handelsföretaget att de köpt upp hela lagret av torrvaror med märket Paolos.
– Det handlar om ett 80-tal olika produkter, säger Matsmarts kommunikationschef Hanna Thofelt Lindström.
Programledaren och matprofilen Paolo Roberto greps i mitten av maj efter att ha köpt sex av en prostituerad. Han har därefter själv gått ut och berättat om händelsen, och mötts av en stark kritikvåg.
Entreprenören Paolo Roberto har bland annat satt sitt namn på en serie livmedel med italiensk tema. Efter sexköpsskandalen köptes Paolo Roberto ut från varumärket – för 126 kronor.
Trots att Paolo Roberto själv inte längre tjänar några pengar på Paolos-produkterna, vägrar många att både sälja och köpa dem. Matsmart hoppas nu att deras kunder ska rädda maten från att förfaras.
– Vår inställning är att mat ska ätas, inte kastas. Vi kände direkt att vi ville rädda maten men samtidigt visa avstånd från den här typen av brott. Vi har kollat upp och fått svart på vitt att det inte finns några ekonomiska kopplingar kvar till Paolo Roberto, säger Hanna Thofelt Lindström.
I samband med uppköpet av lagret ville företaget göra ett ställningstagande.
– Vi ville stödja en organisation som jobbar med de här frågorna, säger Thofelt Lindström.
Lösningen blev att den ideella organisationen Child10 får 350 000 kronor till sitt arbete för att sexuell exploatering och människohandel ska upphöra.
Organisationen Child10 är glada över samarbetet.
– Få organisationer har i dag resurser till att kunna identifiera och stötta de flickor som nu utnyttjas för fruktansvärda övergrepp i Europa. Det krävs stora gemensamma satsningar, där civilsamhälle, offentliga aktörer och näringsliv arbetar tillsammans, för att motverka människohandel för sexuell exploatering. Vi är så glada över att Matsmart så modigt vill vara en del i detta, säger Jacob Flärdh, generalsekreterare Child10 i ett pressmeddelande.
När maten släpptes till försäljning på onsdagsmorgonen, var intresset stort.
– Vår sajt kraschade, det var en enorm rusning. En sån här reaktion har vi aldrig sett tidigare, ens när vi haft kampanjer. Det var rekord, säger Hanna Thofelt Lindström.