Det kommer från hattarna och gubbkepsarna som samsas i välpackade men prydliga rader längs med bussens sidor. Detta är blott en bråkdel av vad som blev kvar efter att 89-åriga Stig Strand sålde sin hattfabrik i Borås för ett antal år sedan.
– Avtalet var att jag fick sälja ut det befintliga lagret. Storleken på det innebär att vi skulle kunna åka och sälja i en fem, fyra år till, berättar han.
Tillsammans med sonen Peder Strand åker han varje oktober och november mellan Sundsvall och Trelleborg och säljer hattar. Varje dag på ett nytt torg i en ny stad.
Men i dag är ingen bra dag. En timme har gått och fyra hattar har sålts. Katrineholmarnas kepsintresse imponerar icke.
– Det är andra året vi kommer hit. Trenden här är tydlig. De får skicka efter mössor på postorder och betala dubbla priset istället, säger en uppenbart missnöjd Stig Strand.
Men lätt att sälja kvalitetshattar ur en militärbuss är det egentligen ingenstans. I vissa större städer går försäljningen bra, då kan folk köa utanför när bussdörrarna slås upp. Överlag har dock verksamheten blivit svårare att bedriva. I sitt runtresande möter Stig och Peder Strand vad de beskriver som urlakade och livlösa stadskärnor som en konsekvens av att handeln flyttas till köpcentrum. Kommunerna bjuder på byråkratiskt krångel när de enligt Stig Strand istället borde välkomna torghandeln. Även om hattlagret nu skulle räcka för fem år till, så tycks det mer tveksamt om lusten hos far och son gör det.
– Trots att behovet av kepsar är så stort finns ingen framtid. Kunderna möter inte upp, säger Stig Strand.
Sonen Peder Strand håller med.
– Det här funkar inte. Jag bara byter pengar känns det som, och det kan jag göra utan att åka 700 mil.
Dagens konsumenter saknar enligt honom en sak som behövs för den här typen av affärsverksamhet: Framförhållning.
– Det går inte att sälja ett paraply om det inte regnar. Människan är i grunden dum, säger han dräpande angående dessa personer som inser först när bussen gått att med vintern kommer kylan, och kylan kräver keps.
Några herrar kliver in i bussen. Stig Strand visar prov på 30 års erfarenhet när han på sekunden hänvisar dem till hyllan med deras storlekar.
– Du vet, en hatt av kvalitet gör dig två centimeter längre.