Här blir tidningens pappersprenumeranter digitala

Nyheten om indragen papperstidning på landsbygd rör upp känslor bland prenumeranter. När berörda bjöds in till en informationsträff var det många som kom, gick och blev digitala.

Karl Evert Andersson från Floda var en av många som kom till kundträffen för prenumeranter som blir av med papperstidningen. Han kom med förslag på förbättringar i tidningen; tankar om bildval och önskningar om personligare grepp, till exempel på Familjesidan.

Karl Evert Andersson från Floda var en av många som kom till kundträffen för prenumeranter som blir av med papperstidningen. Han kom med förslag på förbättringar i tidningen; tankar om bildval och önskningar om personligare grepp, till exempel på Familjesidan.

Foto: Ida Lithell

Katrineholm2024-05-11 10:00

Nyheten i korthet

  • Katrineholms-Kuriren slutar med pappersdistribution till 200 av sina prenumeranter på landsbygden på grund av de höga kostnaderna. Redaktionens lokala nyhetsbevakning kommer inte att påverkas av omställningen.
  • Tidningen anordnade ett möte för att hjälpa prenumeranter att övergå till digital läsning.
  • Katrineholms-Kuriren har sett en ökning på 120% i sin digitala räckvidd under det senaste året, vilket motsvarar 36 000 fler besök per vecka jämfört med 2022.

Snart dimper tidningen ned i lådan för sista gången hos 200 av Katrineholms-Kurirens prenumeranter. Omställningen är nödvändig; på vissa håll är kostnaden för att dela ut en tryckt tidning dubbelt så stor som intäkten. Med anledningen av förändringen bjöds berörda läsare in till en kundträff på Kulturhuset Ängeln i Katrineholm i början av maj.

På plats fanns medarbetare från tidningen samt personal från mediekoncernen NTM, som Katrineholms-Kuriren tillhör. Syftet med träffen var att hjälpa de prenumeranter som ville komma igång att läsa tidningens nyheter digitalt. 

– Det kom en strid ström av trogna läsare som ville ha hjälp. Många av dem hade haft tidningen sedan barnsben, vilket med tiden skapat ett bergfast band till oss. De kom med intressanta idéer om innehåll och nyanserade synpunkter på våra vägval, säger Ida Lithell, chefredaktör på Katrineholms-Kuriren, som var på plats. 

– Starkast var att se alla de som kom som tveksamma papperstidningsprenumeranter lämna lokalen som nöjda digitala prenumeranter. Det var oslagbart. 

Katrineholms-Kuriren befinner sig för tillfället på en digital resa. Tidningens digitala räckvidd har ökat 120 procent på ett år, enligt Kantar Sifos Orvesto Konsument. I absoluta tal innebär det 36 000 fler besök på kkuriren.se en genomsnittlig vecka under 2023 jämfört med 2022. 

– Det är otroliga siffror och ett lagarbete bakom. I dag är vi vassast och mest lokala på vår sajt och i vår app. Och kan alla våra prenumeranter följa med oss dit har vi chans att göra ännu mer lokal journalistik, säger Ida Lithell. 

undefined
Tidningens reporter Anton Swärdhagen var på plats för att tala med berörda prenumeranter. Den lokala nyhetsbevakningen kommer inte att påverkas av omställningen.

Distributionen av Katrineholms-Kuriren hanteras av Svensk Hemleverans, som också ägs av NTM. När nyheten om förändringen kom i mars i år sade Mattias Ternstedt, vd på Svensk Hemleverans:

– Det blir inte ekonomiskt hållbart för oss, och i och med att vi tar bort det här kan vi behålla papperstidningen ännu längre. Det är en väldigt låg befolkningstäthet, i och med att tidningsdensiteten blivit lägre har vi tyvärr hamnat i den här situationen. Vi har försökt att hela tiden täcka hundra procent, mer eller mindre, vilket inte går längre. 

Förändringen rör hushåll i Julita, Flen, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Katrineholm, Malmköping, Mellösa, Näshulta, Sköldinge och Västra Näshulta, både i glesbygd och i mindre samhällen. 

Läs Kuriren digitalt

För att du ska få tillgång till Katrineholms-Kurirens digitala tjänster behöver du vara inloggad med din e-postadress. Om du inte tidigare läst vår e-tidning eller följt våra nyheter via nyhetssajt behöver du aktivera ett användarkonto och koppla din prenumeration till det. Vill du veta hur man gör? Gå in här och följ instruktionerna. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!