Längs ena väggen finns soffor och runtom i lokalen finns olika sittgrupper. Här ska besökarna kunna slå sig ner och lära sig mer om nutidens och framtidens Katrineholm. Popup-butiken fungerar som en mötesplats och är en del i arbetet med att presentera den nya platsstrategin som Plus Katrineholm tagit fram tillsammans med Katrineholms kommun.
– Vi vill visa strategin i stället för att berätta om den, säger Camilla Lindgren på Plus Katrineholm.
Bland annat kommer det, vilket tidningen skrivit om tidigare, arrangeras olika aktiviteter som pastakurser och föreläsningar. I butiken kommer man sälja varor från lokala matproducenter. Dessutom kommer butiken gästas av lokala företagare, hantverkare och föreningar som kommer visa och berätta vad de gör.
– Första pastakursen är fullbokad men det kommer bli ett tillfälle till, säger Camilla Lindgren.
Under nästa vecka flyttar Turistinformationen in tillfälligt i lokalen på Köpmangatan. Hur länge Space Katrineholm kommer ha öppet är oklart.
– Vi öppnar nu på torsdag (21 november) och så kommer vi vara här under nästa vecka. Sen får vi se hur det blir. Vi vet redan nu att vi kommer vara här under några tillfällen i december som under Katrineholms jul, tidigare Tomtenatta.
Vad hoppas du att det här ska ge?
– Massor med samtal. Jag vill träffa så många människor som möjligt. Lyckas vi få folk att lära sig en ny sak om Katrineholm så är jag nöjd. Vi behöver bli lite stoltare. Om katrineholmarna berättar positiva saker om Katrineholm när de träffar folk från andra städer, ja då gynnar det hela Katrineholm.