Det var i juni 2022 som katrineholmaren lÀmnade in sin bil pÄ en verkstad i Katrineholm. Hjullagret behövde bytas och kvinnan hade sjÀlv köpt reservdelen för 1 396 kronor.
För arbetet betalade kvinnan 1 000 kronor, men nÀr bilen var inne pÄ service upptÀcktes det att en spindelled var skadad. Felet hade uppstÄtt nÀr bilen var inlÀmnad pÄ verkstaden.
Enligt kvinnan behövde hela lÀnkarmen bytas, eftersom det inte gick att köpa de separata delarna för sig. BilÀgaren uppgav att det skulle kosta 4 223 kronor.
Hon reklamerade verkstadens jobb, dÄ hon inte ansÄg att det var fackmannamÀssigt utfört. Verkstaden medgav att det hade blivit en spricka i spindelledens gummi, men att "det skulle kunna hÀnda vid vilken verkstad som helst".
à sikterna gick isÀr om hur den trasiga spindelleden skulle ersÀttas.
Bilverkstaden erbjöd sig att göra reparationen, om kvinnan sjÀlv stod för materialet. Alternativt kunde de tÀnka sig att ge henne 500 kronor om hon vÀnde sig till en annan verkstad.
Kvinnan anmÀlde företaget till AllmÀnna reklamationsnÀmnden. De avslÄr bilÀgarens krav pÄ 4 223 kronor, dÄ det bara var ett kostnadsförslag för reparationen.
ARN anser att verkstaden som orsakat skadan har rÀtt att i första hand utföra reparationsarbetet. DÀremot tycker nÀmnden inte att kvinnan ska behöva stÄ för materialkostnaden, eftersom verkstaden orsakade felet.