– Är lagen redo? Är domarna redo? 3-2-1, kör!
Speakern Mille Panic sätter i gång en tävlingsmatch i raden. Lagen är under tidspress, publik och lagkamrater hejar på och veckor av förberedelser ska strax ge resultat. På tävlingsbordet i Katrineholm tekniska colleges lokaler i Duveholmsgymnasiet tävlar två stycken i varje klass genom att försöka få sina egenhändigt bygga legorobotar att utföra olika uppdrag. Efter ett par minuter kan Viktor Eriksson och Albin Tillnell, från årskurs nio på Södra skolan, pusta ut.
– Det gick bättre nu än första matchen. Då råkade vi ställa roboten på fel plats och fick lyfta in den i "boet" igen, vilket gav oss poängavdrag. Nu undvek vi det felet och kunde programmera fler moment. Det är kul och nervöst att tävla, säger de båda.
Killarna har ansvar för teknikdelen i tävlingen, som spänner över flera ämnen. Andra i deras klass sköter bland annat forskningsuppdraget, där årets tema varit att på något sätt förbättra interaktionen mellan djur och människa. Ute bland utställningsborden presenteras lagens olika lösningar och några konkurrenter till ovan nämnda skola är Tallåsskolans niondeklassare: Elsa Wiksholm, Thea Tuvesson, Marita Amsso, Albin Gustavsson och Lukman Maleh. De marknadsför sitt forskningsprojekt, som tagit till fasta på problemet med viltolyckor.
– Vi har tagit fram idén med en krockkudde som ska sitta frampå bilen, som ska fällas ut så att exempelvis en älg som blir påkörd inte ska kunna flyga in mot förarhytten, säger Elsa Wiksholm, som även visar en kort presentationsfilm som hon och klasskamraterna gjort.
Tävlingen pågick under hela lördagsförmiddagen och avslutades med final mellan lagen som lyckats bäst och sedermera prisutdelning. På andra håll i KTC:s lokaler fanns möjlighet för yngre förmågor att prova på enklare former av programmering. Louise Franklin på Komtek, som projektlett tävlingen, säger att hon är nöjd med arrangemanget.
– Det är härligt att se eleverna vara i gång och att de tycker det är roligt. Det syns en stark energi och glöd bland deltagarna.