Nu åtalas en man i 40-årsåldern, misstänkt för grov stöld av ett antal delar till lastbilar.
Det var den 14 maj i år som vd:n Mats Gillstam på Katrineholmsföretaget Coneco hörde av sig till polisen. Flera av företagets lastbilar hade utsatts för omfattande stölder.
– Jag trodde att de hade brunnit. Det såg så konstigt ut. Det fanns inte i min värld att någon skulle ha kapacitet att plocka bort de här grejerna. Bilarna stod jämte Österleden dessutom, som är trafikerad hela tiden. Men senare har jag förstått att andra varit med om det här också, säger han till tidningen.
Den vanliga typen av stöld mot fordon är att antingen hela fordonet stjäls, eller också att tjuvarna slår sönder en ruta och tar saker som finns i bilen eller lastbilen. Nästan varje vecka utsätts hantverksbilar för stölder, där rutorna krossas och verktyg stjäls, men lastbilarna på Conecos inhägnade område hade blivit av med dörrarna till förarhytterna, samt fronterna. Det handlade om sju dörrar och fyra fronter, till ett sammanlagt värde av 800 000 kronor.
– De var oerhört professionella. Det fanns inte en repa på lastbilarna. Man ska ha klart för sig att lastbilsdelarna väger enormt mycket, det är inte bara att skruva loss och packa de här delarna. När vi servar lastbilarna fäller vi hytten framåt och det är knappt att man klarar att stänga dörrarna då, säger Mats Gillstam.
Att det ens gick att ta sig in på Conecos inhägnade område då, berodde på bygget av en ny väg till den nya pumpstationen i närheten.
Polisen skickade tekniker till Conecos område nära Knorranvägen. Teknikerna hade hjälp av hund, som markerade på många ställen på området. Bland annat fanns spår av sekret, flera fimpar, skoavtryck, muttrar.
– Det är förstås inte så professionellt att drälla fimpar omkring sig, konstaterar Mats Gillstam.
Bland spåren lyckades polisen säkra dna. Det i sin tur kunde kopplas ihop med en man, som ett halvår senare, den 13 november, träffades på i södra Sverige. Han var då efterlyst och greps och anhölls och häktades senare. I hans mobil fanns bilder på flera andra lastbilsfronter, men mannen nekade själv helt och hållet till stölden i Katrineholm. Han hade aldrig ens varit i Katrineholm, sa han. Han sa att han inte var intresserad av lastbilar och att bilderna i mobilen var en slump.
Brottet betraktas som ett beställningsuppdrag österifrån. Mats Gillstam själv tror att beställningen kommit från Ryssland som på grund av sanktionerna, med anledning av anfallskriget mot Ukraina, har svårt att få tag i delar. Även polisen betraktar stölden som ett beställningsjobb, har kommissarie Peter Göransson vid polisen i Katrineholm sagt.
Mats Gillstam är glad att någon ställs till ansvar för stölden, som kostat hans företag över en miljon kronor, med självrisker och den overksamma tid när lastbilarna varit obrukbara.
– Jag är jätteglad att de plockat någon. Vi har haft dieselstölder förut utan minsta ledtråd. Jag sa till polisen "Ni gjorde min dag". Men antagligen är det väl inte han som tjänat pengarna som de tagit. Jag är 100 procent säker på att de var minst fyra man, det är så tunga delar.