Fuktproblemet kvar på 55:an – Trafikverket anlitar ny expertis

Ett år efter att Katrineholms-Kuriren larmade om mystiska fuktfläckar på riksväg 55 finns de kvar. Trafikverket famlar i mörker om orsaken – och för bilisterna väntar en ny otäck höst och vinter.

Katrineholm2011-10-06 21:55

Den knapp en mil långa sträckan mellan Katrineholm och Valla kostade 48 miljoner kronor att bygga om till en så kallad 2+1-väg med mitträcke. Ganska tidigt upptäcktes att vatten, utan logisk förklaring, sipprade upp genom ytbeläggningen på den nya sträckan.

Det var inte bara Trafikverket som överraskades. Det gjorde också många bilister. När fuktfläckarna frös till på hösten blev vägen förrädiskt hal.

- Jag har ingen aning om vad fenomenet beror på, säger Ulf Söderberg, beläggningsansvarig vid Trafikverket i Eskilstuna.

Han hade en teori hösten 2010. Den var att det uppstått en separation mellan olika material i beläggning där det bildats fickor som samlade vatten.

Försök i våras att åtgärda problemen var resultatlösa. Fortfarande ett år efter larmet bildas stora vattensamlingar på vägen.

- Nu har vi anlitat experter på Statens väg- och trafikforskningsinstitutet för att lösa problemet. De har mer laboratorieresurser och forskare än vi, säger Björn Kullander, sakkunnig vid Trafikverket.

VTI har gjort en första besiktning och ska senare i höst lämna en rapport till Trafikverket.

- Jag vill inte gå händelserna i förväg. Men det kommer nog att krävas omfattande åtgärder för att leta bort vattnet, säger Safwat Said på VTI.

Det är arbeten som inte hinner göras i vinter. För bilisterna väntar alltså ytterligare en höst och vinter med en väg där isfläckar kan dyka upp där man minst anar det.

- Det är den otäckaste vägen som finns, konstaterar Sixten Lundberg som pendlar sträckan varje dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om