Vecka 27 slår flera av kommunens förskolor igen fram till vecka 32. Stängningen är en årligt återkommande följd av att antalet barn blir färre när vårdnadshavarna firar semester.
I år hålls endast en förskola per område öppen. Och det är nya regler för barnomsorgen som gäller.
I våras gjorde bildningsnämnden en kartläggning av hur förskola och fritidshem klarar sin verksamhet under lov. Personalen dryftade då flera problem. Ett var svårigheten att planera för perioden juni–augusti.
Huvudorsaken var att förskolorna inte lyckades få alla vårdnadshavare att i tid – eller alls – informera om sina behov av barnomsorg. Konsekvensen blev att flera förskolor blev överbemannade. Matsvinnet ökade. Verksamhet och ekonomi blev lidande, liksom ordinarie personal som på grund av osäkerheten inte kunde ta ut semester.
Vid årsskiftet ändrades reglerna. Rätten till omsorg under lov för barn till föräldralediga togs bort. Och så infördes kravet att vårdnadshavare aktivt ska söka vistelseplats i ”sommarförskola”.
– Syftet är att vi ska ha en så god och kostnadseffektiv verksamhet som möjligt. Det är också en strategisk fråga ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vi vet att kommunens högsta sjuktal finns inom förskolan, säger verksamhetschefen Birgitta Dahlbeck.
Inför årets stängning har upplägget därför varit lite annorlunda. Anslag i förskolorna och meddelanden i digitala kanaler har uppmanat vårdnadshavarna att i god tid anmäla sitt omsorgsbehov. Tiden gick ut den 30 april, men hur väl förändringen slår ut är för tidigt att säga, uppger Dahlbeck.
– Det kan vi nog inte svara på förrän vi har facit efter sommaren.
Hur många föräldrar som har missat kravet på anmälan, trots att också personalen ska informera om det, är oklart. KK har nåtts av flera exempel på föräldrar som inte noterat den nya ordningen.
Sommarstängning är problematiskt också ur många föräldrars och barns perspektiv. Vissa 1–5-åringar måste under perioden skjutsas långa sträckor till främmande förskolor, vilket försvårar för många vårdnadshavare. Andra barn har behov av att omge sig med personal den känner väl.
– Vi försöker ha en skälig och hög servicenivå. Jag tänker att man i sådana fall försöker hitta en lösning tillsammans med ansvarig förskolechef. Men vi kan inte hitta specifika lösningar för alla, säger Dahlbeck.