Snart kommer en av centrums tomma affärslokaler åter sjuda av liv och rörelse. Den här gången 130 kvadratmeter på Hantverkaregatan.
Den tidigare hyresgästen, Cösters hund och katt, flyttade ut i början av 2024. Nu är den nybildade företagarduon Wisam Habbal och Mahdi Kredi från Flen på ingång med sin butik Never closed, en dygnet-runt-öppen obemannad livsmedelsbutik.
– Det är jättespännande att öppna här i Katrineholm och vi har en positiv känsla, säger Wisam Habbal, som tränar boxning i Katrineholmsklubben BK-Öster.
Mahdi Kredi arbetar som väktare på krogar och ordningsvakt på Migrationsverket. Han driver ett gym i Hallstahammar och var inte sen att tacka ja när kompisen Wisam undrade om han ville vara med på Katrineholmssatsningen.
– Jag vill lära mig något nytt och gillar verksamheter där man inte behöver vara på plats jämt, förklarar han.
Wisam Habbal öppnade sin första Never closed-butik i Flen för snart ett år sedan och målsättningen är att öppna flera.
– Jag har fått den här gnistan och vill inte att den ska släckas, berättar han.
Om planerna går i lås kommer kunderna, förutom att handla livsmedel, kunna hämta paket i butiken.
– Vi har så stor butiksyta och vet att behovet finns, förklarar Wisam Habbal.
En annan framtidsplan är att erbjuda Foodoratjänster. Den tänkta målgruppen är bland annat unga och nattarbetare.
– Vi vet hur unga känner sig när de är ute sena sommarkvällar och blir sugna på något, säger Mahdi Kredi.
Hur tänker ni kring risken för stölder och skadegörelse?
– Butiken kommer att vara extremt övervakad och vi är inte oroliga. Få vill driva den här typen av butiker centralt på grund av att de alltid hotas av stölder och skadegörelse, men vi vågar och vill ta steget, säger Wisam Habbal.
Han har haft stölder i sin Flensbutik, men de flesta har klarats upp.
– När det handlar om barn och unga som snattat kontaktar jag föräldrarna och då har de kommit till butiken, bett om ursäkt och betalat. Vid ett tillfälle fick jag skicka en faktura till en man som loggat in i butiken med sin frus bank-id och sedan stulit varor. Han betalade den.
Både Wisam och Mahdi lyfter fram vikten av att bygga relationer med sin kundkrets.
– Jag pratar alltid med unga som snattar och kan förstå om vissa av dem har det jobbigt. Om man är schysst vinner man ett hjärta. Det är klart att vi tänker pengar, men det måste också finnas en omtanke om kunderna, säger Wisam Habbal.