I januari stängde SJ ner sin biljettförsäljning i stationshuset i Katrineholm. Nedskärningen var en del i ett omfattande besparingspaket.
Ett av skälen som SJ motiverade beslutet med var att försäljningen över disk endast stod för omkring fyra procent av deras totala försäljning, och att de behövde anpassa sig efter den nya köptrenden.
I Katrineholm flyttade KFV-marknadsföring in i lokalerna, och har sedan den 23 maj sålt tågbiljetter över disk. Harriet Nilsson, vd, tycker att flytten till stationshuset har varit mycket positiv.
– Jag tippar på att det är omkring 300 procent fler besökare i turistbyrån i sommar jämfört med förra året. Vi nyanställde två tjejer som jobbade på SJ här i stationshuset, och det har fungerat väldigt bra, säger hon och fortsätter:
– Den främsta fördelen för Katrineholm är att vi kan ge ett bra mottagande till turister som kommer med tåget.
Eftersom turistbyrån är återförsäljare tar de en avgift som innebär att biljetten blir något dyrare att köpa jämfört med att köpa direkt från SJ.
– De som tycker att det är för dyrt kan köpa och boka via SJ. Men det är många som är villiga att betala för vår service, säger Harriet Nilsson.
Hon menar att biljettförsäljningen i sig inte är någon vinstaffär för turistbyrån, men att den har positiva synergieffekter.
– Biljettförsäljningen är ingen guldaffär för oss. Men den bygger vidare på vår affärsidé.