Bransch och arbetsgivarorganisationen, Maskinentreprenörerna, senaste konjunkturrapport visar att 30 procent av landets maskinentreprenörer överväger att lägga ner. Hasse Strand som jobbar inom branchen i Katrineholm, är väldigt bekymrad över utvecklingen kring de höga dieselpriserna och har fått säga nej till flera jobb.
– Jag tycker det är hemskt att vi blir drabbade. Vi kan inte ta igen pengarna och vissa uppdrag som tar mycket bränsle får man tacka nej till. Problemet är att vi sitter på avtal som vi inte kan höja. Det här har påverkat vår bransch värre än pandemin, säger han.
Hasse Strand har jobbat som maskinentreprenör i över 35 år. Han väljer att hålla hoppet uppe men det finns i tankarna – att om det skulle bli värre så kan han tvingas att sluta.
– Går det inte så går det inte. Till slut kommer man till en punkt.
Fredrik Eriksson som jobbar på Bengts Entreprenad, har drabbats hårt av de höga dieselpriserna och kan tvingas att behöva lämna branschen när bränslet har blivit dyrare.
– Det är rena katastrofen och det är bara förnamnet. Det är ohållbart och det går snart att inte hålla på. Man får överväga att fortsätta eller hitta på något annat. Men det är det här man kan, det är svårt att hoppa på annat. Vi kan inte höja priserna som behövs, säger Eriksson.
För att det ska bli en hållbar situation måste Fredrik höja timpriset med 20 procent – men då riskerar han att tappa kunder.
– Innan den här höjningen skulle vi ha behövt höja med 18 och en halv procent. Nu är det säkert uppe i 20 för att kompensera för alla kostnader. Då finns det inte mycket jobb kvar och det är inte roligt. Det slår hårt mot oss som bor utanför staden.
Mattias Jakobsson som är vd på Pama, känner likadant kring de höga dieselpriserna.
– Jag hoppas man kan ta sig igenom det här. Vissa körningar har jag sagt ifrån, då det har varit bättre att lastbilen har stått still. Det är oroande att det går åt det här hållet. Och det är inte bara dieselpriset, även energi- och råvarupriset ställer till det. Det är svårt att höja mot kunderna, säger Jakobsson.
De höga dieselpriserna kommer att påverka snöröjningen negativt ute i samhället, menar han.
– Snöröjningsuppdrag kan bli svårt på sikt. Priset måste upp, säger Jakobsson.
– Det kommer att bli ett stort problem för Trafikverket och kommuner, fyller Hasse Strand på.