Precis som bränsle och elpriset har kostnaderna för råvaror höjts. Det har Espresso house i Katrineholm lagt märke till när de har handlat in sina varor.
– Ja Gud ja. Man ser absolut en skillnad och det är ju allting som höjs nu. Det som har ökat, som vi har märkt, är framförallt förbrukningsmaterial som plats och pappersmuggar. Men även köttprotein har ökat, säger Emma Asplund, platschef på Espresso house.
När inköpspriset har höjts – då har kaféet tvingats att höja sina priser för kunderna. Något som har väckt reaktioner bland de som kommer in och ska handla en kaffe och bulle.
– Klart att gästerna frågar om varför vi höjer priserna. Men det är bara att kolla på vilken affär som helst, vi måste också anpassa oss.
Även på Sultans konditori i Katrineholm har man märkt prisökningen. Tommy Olsson som är delägare på Sultans, är också inne på att allting annat höjs i samhället. Men även att pandemiåren har satt sina spår och kriget som pågår just nu i Ukraina.
– Allting har blivit dyrare, framförallt kaffet som har stigit sedan oktober. Det trycker på alla håll och allt ökar rejält. Det är många faktorer som spelar in till exempel världsläget med krig och pandemin. Det är inte så att vi inte klarar oss, men det känns, säger Tommy Olsson.
Sultans har ännu inte höjt sina priser för kunderna men det är något som väntar.
– Vi kommer bli tvungna att göra det, det bär emot. Man vill inte göra det men vi måste överleva.