Amazon arbetar febrilt med att uppföra ytterligare serverhallar på Lövåsen, intill Österleden. Där har de dessutom byggt ett eget ställverk som ska fördela strömmen till de olika serverhallarna. I närheten har också Vattenfall och Tekniska verken varsitt ställverk.
I måndags eftermiddag uppstod ett fel i elmatningen mellan Vattenfalls och Amazons ställverk, varpå strömmen till Tekniska verken slogs ut och mörklade hela Katrineholm. Som mest var över 14 000 elkunder drabbade av strömavbrott – vid tre olika tillfällen.
– Vattenfall matar och förser både den stora kunden och Tekniska verken med el. Sedan har det blivit någon typ av fel i vår matning till storkunden. Vi vet inte om felet enbart låg hos dem eller även hos oss, säger Johan Sennerö, pressekreterare på Vattenfall.
Under tisdagen har omfattande felsökningsarbete pågått. Bland annat har Vattenfall, som äger regionnätet, genomfört flygningar över elledningen som går mellan Hedenlunda och Katrineholm. Några skador på ledningen ska dock inte ha upptäckts.
– Vi håller fortfarande på och undersöker vad som gick fel och hoppas kunna återkomma om det senare, säger Johan Sennerö.
Enligt uppgift till tidningen ska Amazon själva ha försökt att åtgärda det uppkomna felet, vilket gjorde att strömmen slogs ut ytterligare två gånger.
Den lokala elnätsägaren Tekniska verken, med bas i Linköping, upptäckte strömavbrottet från sitt kontrollrum.
– Vi såg i kontrollrummet att det var brytare, som förser stora delar av Katrineholm med el, som hade löst ut. Tillsammans med Vattenfall ska vi göra en orsaksanalys, men något fel på vår anläggning har inte observerats, säger Peter Ols, chef på Tekniska verken.
Amazon skriver till tidningen att de är medvetna om strömavbrotten och arbetar "nära Vattenfall för att undersöka frågan".
Under torsdagen återkom Amazon med en komplettering. Företaget hävdar att deras inledande undersökning inte påvisar några fel hos dem, men att de fortsätter att arbeta med Vattenfall för att förstå hur det större strömavbrottet kunde inträffa.