I många år har det varit en hätsk debatt bland katrineholmarna om anläggandet av farthinder, både i sociala medier, insändare och andra sammanhang. Kommunen har tidigare förklarat det hela med att anledningen till guppen är att främja trafiksäkerheten.
På senare år har man börjat renovera vissa slitna gupp som riskerat att orsaka skador på fordon, eller som redan har gjort det. Senast i augusti byggdes flera trasiga farthinder om i Talltullen. Stenarna hade flyttat på sig och gjorde att det slog när bilar körde över.
Nu får katrineholmarna ytterligare ett gupp. Den här gången på Bievägen, i korsningen med Bondegatan. Det eftersom kommunen förbättrar gång- och cykelbanan utmed Bondegatan, som både får ny belysning och blir bredare. Därför behövs även en säkrare passage.
– Det blir både en cykelöverfart och ett övergångsställe, där andra fordon ska väja för både cyklister och gångtrafikanter. Stråket är sammanhängande och viktigt eftersom många använder det på väg till skolan, säger Markus Mellstrand, projektledare på kommunen.
Han förklarar att guppet ska bli lite snällare jämfört med hur man har byggt tidigare. Numera används inte längre granitsten.
– Vi har tagit vara på de synpunkter och erfarenheter vi fått och därför tagit fram en ny principritning för hur nya farthinder ska se ut. När både asfalt och marksten sätter sig, så följer inte granitstenen med eftersom de är fastgjutna. Då slår det i bilarna, säger Mellstrand.