Storgatan på Norr är egentligen en förhållandevis bred gata. Under lång tid har parkeringsplatser erbjudits på ena sidan, men därefter har det tillkommit platser på motsatt sida i höjd med Storgatan 11. Det innebär att gatan är betydligt smalare i dag, när parkeringsplatserna är fyllda. Förutom fler parkeringsplatser har kommunens tanke varit att få ned hastigheten om gatan inte är så bred.
Samtidigt ställer det till problem, anser Lisbeth Flodqvist på Storgatan 12. När hon ska köra ut från parkeringen på innergården, är sikten så pass skymd att hon ofta får tvärnita när hon ska ut på Storgatan. Vid tidningens intervju är olyckan nära flera gånger.
– Det känns som att det är en skrivbordsprodukt från kommunens sida. Det fungerar på pappret, men inte i verkligheten. Jag körde ut från parkeringen två gånger i dag och bägge gångerna höll jag på att krocka, säger Lisbeth Flodqvist.
Tidigare kunde bilisterna på Storgatan väja när det bara var parkering på ena sidan, samtidigt som någon körde ut från innergården. Nu är det mer eller mindre omöjligt, menar hon.
– När jag pratade med kommunen fick jag till svar att parkering på bägge sidor har en trafiksäkerhetshöjande effekt, då folk sänker hastigheten om det är trängre på gatan. Men eftersom Storgatan har så lång raksträcka, upplever jag att det inbjuder till höga hastigheter ändå, säger Lisbeth Flodqvist.
Ett annat dilemma, som hon ser det, är att större hantverksbilar parkerar på gatan.
– Det bor mycket byggfolk runtomkring och de tar med sig sina bilar hem, vilket resulterar i stora skymmande byggklossar, säger hon.
Johnny Ljung, infrastrukturchef på samhällsbyggnadsförvaltningen, säger att kommunen kommer att åka till platsen för att bilda sig en uppfattning. Att ta bort parkeringen på ena sidan av gatan ser han däremot inte som en lösning.
– Vi ska undersöka om vi kan ställa dit en trafikö, så att bilarna inte parkerar så nära utfarten. Samtidigt har bilisterna ett ansvar att titta var man parkerar. Vi har problem på flera gator där folk ställer sig för nära sådana här utfarter, vilket också kan vara ett hinder för räddningstjänsten, säger Johnny Ljung, som framöver inte utesluter en ombyggnation av gatan så att gående och cyklister får mer plats.