”Hej, Ted”, hälsar en elev som passerar i korridoren.
Till följd av corona och distansundervisningen på deltid, har Ted Bäck först nu blivit ett välbekant ansikte bland skolans elever.
Han är den som ska samordna högstadiets trygghets- och säkerhetsarbete. För många elever är han ”polisen”.
– Jag får verkligen jobba varje dag för att tvätta bort den stämpeln, ler han.
Fram till årsskiftet tjänstgjorde han i gruppen av områdespoliser i KFV-regionen. Hans ansvarsområde var Flen, men i jobbet har han flera gånger haft anledning att besöka också Järvenskolan.
Den är ingen exceptionellt otrygg eller brottsdrabbad plats. Men saker händer här, precis som ute i samhället. Våld. Hot. Kränkningar. Och det kan i extremfallen få förödande konsekvenser för de inblandade.
Därför har Bäck fått ett kontor i Tallåshusets mitt, där elever och lärare strömmar förbi.
Därför står hans dörr oftast öppen.
Därför rör han sig bland ungdomarna, jobbar med trygghetsvärdarna och delar med sig av sina poliserfarenheter till skolans personal.
För att hjälpa skolan bli bättre på att förebygga brott, är han tjänstledig från polisen till sommaren. Idén att anställa honom kom från skolans rektor Magdalena Norin.
– Det kan kanske verka som att krafttag måste tas mot "buset". Men han är inte anställd för att han är polis, utan på grund av sin inställning: att det går att åtgärda många incidenter innan de blir en polissak, säger hon.
Ur det perspektivet känner sig Bäck som hemma. Men också för att han brinner för att jobba med ungdomar.
Han berömmer skolan för att den satt trygghetsfrågorna högt upp på dagordningen. Mycket bra görs, tycker han.
– Man försöker verkligen ta tag i saker direkt och har en bra ambition att parallellt jobba förebyggande. Jag kan bidra med erfarenheter och kunskaper som skolan saknar. I polisarbetet har jag fått en gedigen grund i arbetet med att förebygga brott.
En viktig komponent för att lyckas med det, är att skapa relationer med ungdomarna. Det är nyckeln till allt, säger han, och görs bäst genom att röra sig bland eleverna och prata om både högt och lågt.
– Min ambition är att så få av dem som möjligt ska begå eller utsättas för våld och hot om våld. Och de ska inte behöva känna sig otrygga av att främlingar rör sig i eller utanför skolan. Skolan ska vara en härlig miljö för dem att vara i.