För några dagar sedan såg katrineholmaren Ewa Gustafsson när en äldre man blev påkörd av en elsparkcykel. Händelsen utspelade sig på eftermiddagen, på gång- och cykelbanan vid kommunens offentliga toaletter på Fabriksgatan, intill sparbanksparkeringen.
En man i 30-årsåldern ska ha kommit i full kareta och i samband med en kraftig sväng kört på den äldre mannen. Ewa Gustafsson säger att farbrorn handlöst slungades baklänges ned i asfalten. Axeln började verka och från handleden började blod att rinna.
– Jag hade varit på stan och hade min cykel parkerad i ett av cykelställen. Jag fick tvärstanna när jag såg vad som hände. Det kom också en kvinna från andra hållet, så vi hjälpte farbrorn upp och ringde efter ambulans. Som tur var hade han inte tappat medvetandet, men slår man i huvudet finns det risk att man får inre blödningar, säger Ewa Gustafsson.
Den äldre mannen ska dessutom ha fått ont i benet, men ambulanspersonalen bedömde att han inte behövde följa med till sjukhus. Mannen på elsparkcykeln stannade till och frågade hur det gick, innan han snart nog åkte vidare.
– Farbrorn var väldigt tacksam över att jag och den andra kvinnan hjälpte honom upp.
Regeringen har satt ned foten i frågan om elsparkcyklar. Från och med den 1 september får de inte längre köras på gångbanor. Ewa Gustafsson tycker inte att det räcker. Hon vill att förbudet ska kompletteras med skyltar.
– Jag ser hur vissa kör precis hur de vill, mot alla regler, så det måste bli mer ordning. Därför vill jag att kommunen sätter upp förbudsskyltar. Någonstans måste de få åka och jag kan förstå att många tycker att det är smidigt, men det här är ingen lek, säger hon.
Maria Ekengren jobbar som områdespolis i Katrineholm, Flen och Vingåker. Hon är väl medveten om att elsparkcyklarna ställer till en del problem. Det kan handla om folk som kör för fort eller barn och ungdomar som skjutsar varandra.
– De får inte åka två på dessa cyklar och upptäcker jag att de skjutsar varandra ringer jag till föräldrarna. Jag anser att de har ett ansvar att lära sina barn vad som gäller. Sedan finns det också folk som kör alldeles för fort, bland annat på Drottninggatan där gångfart gäller då det är gågata, säger Maria Ekengren.