Då och då behöver Esbjörn Käll, 77, boende på Gustavsvik utanför Vrå fornby, ta sig till stan. Då åker han grusvägen som går mellan Lerbo kyrka och Vrå fornby. Det har långt ifrån varit en dans på rosor den här vintern och våren.
– Det har varit som att köra på en provbana. Så dålig som den har varit den här vintern har den inte varit på 40 år. Det går timmerbilar här och de väger mellan 60 och 70 ton, men de är tvungna att åka här. De måste få ut sitt timmer, säger Esbjörn Käll.
Vägens skick har gjort att han tvingats reparera sin bil för totalt 15 000 kronor de senaste två åren.
– Förra året bytte jag stötdämpare för 5 000 kronor och i år har jag lagat hela framvagnen för 10 000 kronor. Det bara skramlade och verkstaden frågade till och med var jag bodde någonstans. Nya bilar är ännu vekare än de gamla, säger Esbjörn Käll.
Han har till och med stannat för att mäta hur djupa hålen i vägen har varit.
– Jag mätte 15 centimeter. Väjde man för ett hål körde man i två andra.
Entreprenören Svevia sköter underhållet på sträckan. Enligt Esbjörn Käll har de hänvisat till brist på pengar.
– Vid flera tillfällen har jag ringt till Svevia, men de säger att det inte finns några pengar för att åtgärda vägen. Ibland kommer de och gör det ändå, men ibland inte. Vägarna på landsbygden är fruktansvärda, men hur som helst måste man åka och handla ändå.
För någon vecka sedan åtgärdades vägen för den här gången, men han skulle önska att underhållet sköttes bättre hela tiden.
– Jag tycker att de skulle sköta underhållet med jämnare mellanrum. Senaste tiden har jag fått åka på en privat skogsväg eftersom den allmänna inte har gått att åka på. Den här vägen är minst sagt ett sorgligt kapitel, säger Esbjörn Käll.
Peter Miinalainen är projektledare för vägunderhåll på Trafikverket i region Öst. Han säger att mildare vintrar, där det förekommer flera tjällossningar, gör att grusvägarna blir hårt åtgångna.
– Förr hade vi tjällossning en gång i april. Nu känns det som att vi har tjällossning även i december, januari och februari. Det är varmt och kallt, sedan regn och snö, om vartannat. Då tar det hårt på våra grusvägar. Om det dessutom går tunga transporter på vägen och det inte är tjälat, då blir det problem. Vägarna håller inte. Samtidigt måste vi åtgärda om det är stora hål, säger han.