Erlaskolan driver IT-utvecklingen vidare

Erlaskolan har samlat en grupp som under två dagar får lära sig att koda. Efter kursen blir eleverna ambassadörer på sina respektive skolor där de får lära sina kunskaper vidare.

Katrineholm2015-06-09 20:00

Angry Birds, Doodle Jump eller kanske den irriterande klassikern, Flappy Bird. Ingenting du känner igen? Är du lite äldre kan du fråga barn eller barnbarn, de har garanterat koll på dessa. Samtliga är de exempel på spel, applikationer, som du med en smartphone kan ladda ner till din mobiltelefon. Många är vi som spelar mobilspel, men det är inte alls många som vet hur det egentligen i praktiken går till att bygga dessa beroendeframkallande tidsfördriv. Detta har Erlaskolan tagit tag i och plockat ut en grupp elever från sina skolor som under två dagar får lära sig hur kodning fungerar.

– Vi har samlat elever från alla Erlaskolorna, två i Norrköping, en i Katrineholm och en i Falun. De har fått ansöka om att få vara med på de här två dagarna, att helt enkelt bli lite kodningsambassadörer för sin skola, säger Carsten Greiff, som jobbar med utvecklingsfrågor på Lärande i Sverige.

Vad gör ni de här dagarna?

– I dag bekantar de sig först med vad det här med att koda egentligen är för någonting, vad det är man gör och hur man gör det. Detta med lite olika verktyg och hur det fungerar i praktiken. I morgon kommer vi lägga mycket krut på att bygga utbildningskoncept, hur vi skulle kunna sprida det här på våra skolor.

Carsten berättar att de här eleverna sedan kommer att få speciella roller när de återvänder till sina respektive skolor.

– De kommer att få med sig uppgifter hem. I första hand ska de lära sina lärare på skolan vad kodning är för någonting och sedan kommer vi ordna så att kodning finns med på "elevens val". Då kommer just de här eleverna vara lite drivande i att få igång det ordentligt.

Hur går det för dem så här långt?

– De är jätteduktiga. Alla spelar spel och de är så bekanta med hela strukturen, hur det fungerar och spelen är en naturlig del av vardagen.

Två av eleverna på kursen är Linnéa Åkerlund och Jonatan Jönsson.

– Det är roligt. Min tanke var att det skulle vara roligt att prova och veta hur allting fungerar, säger Jonatan.

Vad skulle det ultimata vara att lära sig av detta?

– Det skulle vara roligt att bygga ett stort onlinespel som alla vill ladda ner och spela, säger Linnéa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!