Vår vårdcentral svarade på 97 procent av samtalen under 2019. Det visar Hälsovals årliga avtalsuppföljning.
Ett av kraven är att 90 procent av patienter som kontaktar vårdcentralen via telefon ska få svar samma dag.
Två av tre vårdcentraler lever dock inte upp till det kravet. På Lindens vårdcentral fick 87 procent av patienterna svar samma dag, på Nävertorps vårdcentral var motsvarande siffra 81 procent under 2019.
Nävertorps vårdcentral får nu i uppdrag att ta fram en åtgärdsplan om hur man ska komma tillrätta med den bristande telefontillgängligheten.
Enligt Lena Andersson som är väntetidssamordnare på Region Sörmland är siffrorna ofta ett resultat av hur bemanningen ser ut och hur stort trycket är på telefonen. Statistiken berättar inte heller hur många patienter som blir uppringa redan dagen därpå.
– Då får patienterna hjälp, men de syns inte på samma sätt i statistiken, säger Lena Andersson.
Dagens telefonsystem ställs in på hur många samtal som kan tas emot kontra hur många samtal som hinner ringas ut. Ringer det exempelvis 40 personer kvart över sju på morgonen, så kan det bli för många samtal på en gång och patienten får till svar att kön är full.
Systemet väcker ibland frustration bland patienterna, men alternativet skulle enligt Lena Andersson vara att ringa och ringa, och att det tutar upptaget i timmar.
– Ringer du kvart över sju en måndag då kan det vara svårt att komma fram. Men ringer du en tisdag eftermiddag då tror jag inte att det är samma problem, säger hon.