Eleverna som gillar att gå till skolan igen

I en del av Skogsborgsskolan har några elever fått sin utbildning anpassade efter sina behov. Vissa ville tidigare inte gå till skolan alls. Nu har de sällan problem med proven.

Katrineholm2014-11-10 12:49

Dagens schema är fasttejpat på varje bänk. Uppgifterna som ska göras ligger i ett fack till vänster, de fullbordade i ett fack till höger. Någon sitter med en Ipad och gör pedagogiska övningar medan andra skriver med blyerts i ett häfte. De flesta av eleverna har tidigare haft en problematisk tid i en tidigare klass och har nu blivit sammansatta i en klass med elever i olika åldrar på Skogsborgsskolan.

– Det är bra här, men i klassen jag gick i tidigare var det så många och jag hade svårt att koncentrera mig. Då ville jag inte gå till skolan, jag tyckte det var jobbigt. Här tycker jag att det är bra, det är inte så mycket folk och jag får tillräckligt med hjälp, säger en tolvårig kille som går i 1-6-gruppen på Skogsborgsskolan.

Gruppen är ungefär ett år gammal och består av sex elever från hela kommunen, de flesta med någon form av autismdiagnos. Eleverna har fått en plats i gruppen genom att rektorn på deras tidigare skola har ansökt om en plats genom elevhälsan.

– Tidigare var det många av dem som inte kom till skolan eller inte nådde sina mål. Eleverna verkar tycka att det är mycket bättre nu, säger Angelica Ankarstrand som är en av lärarna i gruppen.

Förutom de sex eleverna består gruppen av två lärare och två elevassistenter. De vuxna försöker hela tiden se till att det är tydligt var, när och hur en uppgift ska lösas och de arbetar även med formativ bedömning.

– Det handlar om att vi hela tiden ser till att eleven förstår allting, det ska aldrig dyka upp ett prov där eleven inte kan svara på vissa av frågorna, säger Angelica Ankarstrand.

Hon berättar även att det är viktigt att ständigt jobba med att hålla intresset uppe och att försöka göra praktiska övningar.

– I stället för att bara prata om exempelvis kilopris har vi varit i en mataffär och jämfört priser, säger Angelica Ankarstrand.

I klassrummet sitter Jennie och skriver i svenskboken. Hon berättar att hon tidigare gick i en större klass och att det fungerade helt okej fram till årskurs tre. Efter det blev matten svår och det var svårt att hålla fokus i ett klassrum med så många elever.

– Nu känns det bättre, här har man till och med små väggar vid varje plats så att man inte ser alla, det går lättare att koncentrera sig då, säger Jennie.

– Jag tycker också att det är bra här, jag gillar att fota med Ipaden och göra om bilderna så de blir roliga, säger Jonathan som sitter på andra sidan av den lilla väggen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om