Eleverna i riskzonen ska fångas upp tidigt

Nu ska Katrineholm, Nyköping och Oxelösund kavla upp ärmarna och höja andelen elever som går ut gymnasiet med fullständiga betyg.

Katrineholm2016-04-26 05:08

Under tisdagen är det kickoff för projektet #jagmed på Hedenlunda slott i Flen. Projektet har, som tidningen tidigare berättat, pågått sedan förra året, men har nu gått in i en "genomförandefas" efter ett par månaders planering. I september ska man börja jobba med elever.

Inger Christensen är projektledare för delprojektet i Katrineholm, som är en av tre kommuner i Sörmland som deltar, tillsammans med Nyköping och Oxelösund som har ett gemensamt delprojekt.

– Vi vill gå in och öka andelen ungdomar som går ut gymnasiet med fullständiga betyg. Det gör vi genom förebyggande arbete, säger Inger Christensen.

Exakt hur det ska gå till i praktiken har de inblandade i projektet fortfarande svårt att svara på. En samverkansteam har upprättats i Katrineholm. Där ingår 25 personer från olika delar av den kommunala verksamheten, bland annat lärare, studievägledare, kuratorer, rektorer och personal från Viadidakts ungdomstorg. Det är upp till den samverkansteam att ta fram metoder och modeller.

– Det finns lika många lösningar som det finns elever, säger Inger Christensen.

Projektet #jagmed "ägs" av region Östergötland, men även Västmanland, Örebro, Uppsala och Sörmland ingår. EU bidrar med 63 miljoner kronor, varav Katrineholms kommun får 4,9 miljoner. Pengarna går bland annat till två heltidstjänster: Inger Christensen och Cecilia Brunosson jobbar med projektet i Katrineholm.

Nyligen släppte Sveriges kommuner och landsting sin undersökning "Öppna jämförelser 2016", där kommuner rankas baserat på skolresultat. Katrineholm hamnar på plats 233 av landets 290 kommuner i kategorin "Elever i årskurs 9 som uppnått kunskapskraven i alla ämnen". Bara 69 procent av kommunens nior klarar kraven.

#jagmed riktar sig bland annat till den här gruppen, elever i årskurs nio upp till trean på gymnasiet som riskerar att gå ut med ofullständiga betyg.

– Vi ska jobba förebyggande med åtgärder för att fånga upp elever i riskzonen tidigt, säger Gunilla Malm, som är länsprojektledare för #jagmed.

Hur ska det gå till?

– Det är fortfarande i uppstartsfasen, men det kan handla om att stötta en elev att ta rätt val, om att fånga upp psykisk ohälsa och om individträffar, säger Gunilla Malm.

Finns det någon oro för att det här inte mynnar ut i något konkret?

– Nej, nej, absolut inte. Det här är ett projekt som handlar om människor och individer och deras steg ut i livet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om