Eleverna fick en lektion i näthat: "Måste prata om det"

Dagens viktigaste lektion handlar inte om matte eller svenska. Den lär ut hur 10–12-åringar ska undvika kränkningar, hat – och ännu värre saker – på nätet. ”Man måste prata om det innan det sker.”

Foto:

Katrineholm2019-05-30 04:50

Att barn och unga i hög utsträckning lever sina liv i chattar och sociala medier har stor påverkan. För deras hälsa. Relationer. För risken att utsättas, eller utsätta andra, för brott.

Särskilt drabbad är åldersgruppen 10–12 år, på gränsen mellan barn och tonår. Som 4-6:orna på Nyhemsskolan.

– Här gäller mobilförbud också på rasterna, så på så sätt har vi inget stort problem. Däremot har det varit bråk mellan elever i sociala medier på kvällar och helger, bråk som följer med till skolan och blivit ett bekymmer, beskriver Rune Engström.

Han är klasslärare i fyran och involverad i projektet Tillsammans, som skolan driver tillsammans med kulturförvaltningen. Det startade med samtal kring nätvett och källkritik. Sedan har det rullat på.

– Vi tar upp konkreta exempel i klassrummet och diskuterar dem, till exempel hur man ska förhindra att pranks på nätet går fel och hur man kan förhålla sig när skärmen blir ett monster.

Elevernas erfarenheter av mobbning, hat och hot ser olika ut trots att i princip alla är uppkopplade.

– Det jag varit med om har inte varit så grovt. Det kan handla om att någon i en gruppchatt klagar på att någon annan har fula kläder, säger Lia Vall Malmsten, 6A.

– Jag har aldrig stött på elaka kommentarer. Men jag vet att de finns där ute, säger Wilma Eriksson i 5C.

– Bra att det tas upp i skolan, tycker klasskompisen Shahad Abdi Nur.

Ett sätt att göra det, är att läsa och diskutera innehållet i till exempel kriminologen Maria Dufvas bok ”Värsta bästa nätet”. Eller att träffa henne; i tisdags kom hon till Nyhem för att lära 4­–6:orna vad livet på nätet medför för risker – och hur de kan undvikas.

– Man måste prata om det innan det sker, säger hon men utan att mässa.

Dufva föreläser för tusen barn i veckan och gör det på ett språk de förstår. Hennes exempel är tagna ur verkligheten och som regel kopplade till tips på hur livet på nätet kan göras säkrare.

– Våga stanna upp och tänk till, uppmanar hon till exempel när det gäller att chatta med främlingar, publicera bilder och personliga uppgifter, sprida rykten – och att använda mobilen alltför mycket.

På kvällen fick även elevernas vårdnadshavare en duvning i nätsäkerhet. Det är viktigt att vuxenvärlden intresserar och engagerar sig i vad barnen gör online, instämmer Rune Engström.

– Inte för att kontrollera och fördöma. Men barnen ska veta att det finns vuxna att vända sig till när något händer som kräver en vuxen reaktion.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om