XER media, tidigare Ryttman media, är ett digitalt marknadsföringsföretag som slog upp sina dörrar 2021. Grundaren och katrineholmskillen Måns Rytter Carpman var bara 19 år gammal när han valde att starta eget, och han älskar verkligen att kunna vara sin egen chef om dagarna.
– Jag kände att jag älskade att göra något på egen hand och att det är jag som bestämmer, säger Måns Rytter Carpman.
Han valde att döpa sitt företag till Ryttman Media och satsade på digital marknadsföring. Första branschen han gav sig in på – var att hjälpa företag i bilbranschen.
– Vi slog igång med digital marknadsföring för bilhandlar för att hjälpa dem med att kunna köpa in mer begagnade bilar.
Rytter Carpman märkte att det funkade och valde sedan att expandera sitt företag mot andra branscher. Nästa stopp var fastighetsbranschen.
– Vi vill att bostadsaffären ska bli smidig för den som säljer och för mäklaren.
Företaget är inte mer än ett år gammalt men Ryttman Media har redan hunnit byta namn. Måns Rytter Carpman valde att slå sig ihop med en kille som heter Alexander Bergström, och tillsammans startade de XER Media.
– Det var för att få ihop en så bra kapacitet som möjligt, säger han.
Utöver Måns och Alexander har XER Media en annan anställd på heltid. Måns Rytter Carpman vill inte gå in på exakta siffror vad företaget omsätter, men han säger att de har så att de klarar sig. Att vara egenföretagare är ingen dans på rosor, menar Måns.
– Självklart ser man oftast de fina stunderna, men det är inte bara guld och gröna skogar. Det krävs hårt slit och att man får jobba gratis för att få ihop ekonomin. Man har som mål att få den friheten att göra lite som man vill.
Måns Rytter Carpman valde att starta sitt företag mitt under coronapandemin. Han menar att pandemin har inte blivit någon stor smäll för just XER media, utan det har gått åt det andra hållet.
– Jag skulle säga att pandemin har varit till vår fördel, sedan vet jag inte eftersom jag inte har drivit något innan pandemin. Men det har varit bra eftersom att företagen vill komma ut till kunderna på ett digitalt sätt.
Katrineholmaren har väldigt stora mål för framtiden.
– Nu vill vi expandera i fastighetsbranschen som vi gjorde i bilbranschen. Fortsätta att ta över Sverige och sedan expandera utomlands.