Katrineholms kommun har tecknat avtal med ett företag som jobbar med kriskommunikation, medieträning och ledarskap. Anledningen är att kommunen ser ett behov av utbildningsinsatser på området. Detta på grund av den mediebevakning som bland annat titlarna inom Sörmlands media genomförde i våras med anledning av covid-19.
Det är kommunens kommunikatörer och informatörer som ska genomföra en två dagar lång utbildning senare i höst. I avtalet framkommer att det under den första utbildningsdagen är fokus på kontakten med media som gäller. Det går bland annat att läsa följande i utbildningsinformationen: "Deltagarna får en genomgång i medieretorik, intervjuteknik och redskap för att hantera svåra frågor och journalistiska fällor".
Lite längre ned i avtalet står det: "Vi går igenom betydelsen av att kommunicera med öppenhet och ansvarstagande och vikten av att jobba proaktivt. Dels för att identifiera risker/problem som kan ge upphov till en granskning i media – och förekomma denna granskning".
Under utbildningsdagarna ska deltagarna förutom teori genomföra sex olika praktiska övningar. Det handlar bland annat om att svara på frågor framför kamera utan att ha förberett sig. Ett av målen med utbildningen är, enligt avtalet, att medarbetarna ska få förståelse för hur "mediekriser" kan förebyggas.
Medieträningen kostar skattebetalarna omkring 60 000 kronor.