Det var i oktober som dottern tog kontakt med verksamhetschefen hos en extern hemtjänstutövare i kommunen.
Hon berättade att en medarbetare tagit ut 500 kronor och lämnat dessa till omsorgstagaren. Drygt tio minuter senare tog medarbetaren ut ytterligare 800 kronor, men dessa pengar överlämnades aldrig till omsorgstagaren.
Verksamhetschefen lovade att undersöka saken. Chefen granskade arbetsschemat och tog kontakt med medarbetaren samma dag.
Medarbetaren bekräftade att hen hjälpt omsorgstagaren att ta ut 500 kronor. Hen bekräftar även att ytterligare 800 kronor togs ut, men uppgav att hen trodde att omsorgstagaren själv tog pengarna från bankomatens uttag.
Medarbetaren förnekade att hen hade tagit pengarna.
Senare samma dag skickade medarbetare ett sms till verksamhetschefen och berättade att hen hittat pengarna i sin egen ficka och att det var ett misstag. Enligt medarbetaren behövde omsorgstagaren pengarna till en taxiresa till sjukhuset men medarbetaren hade glömt att ge pengarna till omsorgstagaren.
Verksamhetschefen har sagt till omsorgstagaren att det är viktigt att man känner sig trygg och om hen önskar byta utförare är det helt förståeligt.
Omsorgstagaren har inga avsikter att byta utförare men önskar att den misstänka medarbetaren inte ska komma tillbaka.
Medarbetaren har polisanmälts och informerats om att fortsatt anställning inte är aktuellt, vilket har accepterats.
Händelsen kommer också att anmälas till Inspektionen för vård och omsorg.