Efter elhaveriet: Vattenfall undviker ansvarsfrågan

Vattenfall har utrett vad som hände när strömmen slogs ut i hela Katrineholm.
Samtidigt lämnar eljätten en obesvarad fråga om vem som bär ansvaret.
– Vi kommenterar inte våra kunder, säger Carina Netterlind, pressekreterare.

Katrineholm drabbades av trippla strömavbrott i mitten av december. Som mest var över 14 000 elkunder drabbade. Vattenfall har utrett händelsen, men vill inte kommentera vem som bär skulden för det inträffade.

Katrineholm drabbades av trippla strömavbrott i mitten av december. Som mest var över 14 000 elkunder drabbade. Vattenfall har utrett händelsen, men vill inte kommentera vem som bär skulden för det inträffade.

Foto: Anton Swärdhagen

Katrineholm2025-01-18 20:55

Måndagseftermiddagen den 16 december slocknade bokstavligt talat hela stan vid tre tillfällen. Sedan tidigare står det klart att någon typ av fel uppstod i Vattenfalls elmatning till både Amazons och Tekniska verkens ställverk, varpå strömmen gick. 

– Vattenfall matar och förser både den stora kunden och Tekniska verken med el. Sedan har det blivit någon typ av fel i vår matning till storkunden. Vi vet inte om felet enbart låg hos dem eller även hos oss, sade Johan Sennerö, pressekreterare på Vattenfall, före jul. 

En månad har passerat och bilden börjar klarna över vad som faktiskt hände. 

undefined
Butikerna fick bomma igen när strömmen gick.

Vattenfall har kommit fram till att de trippla strömavbrotten inträffade när en transformator, som varit ur drift, skulle spänningssättas vid Amazon-bygget. Några fler detaljer vill man inte lämna. Därmed lämnas frågan obesvarad om vem som bär ansvaret för det inträffade. 

– Vi kommenterar inte våra kunder. Generellt kan jag säga att den här typen av fel är mycket ovanliga, men förekommer. Att ett avbrott berör så många är förstås inte bra och givetvis tar vi med oss det i vårt fortsatta arbete, säger Carina Netterlind, pressekreterare. 

undefined
Carina Netterlind är pressekreterare på Vattenfall.

Hur säkerställer ni att det inte händer igen? Har era rutiner stärkts?

– Vid störningar gör vi alltid analyser. Ett ständigt förbättringsarbete pågår alltid inom vår verksamhet, slår hon fast. 

Tekniska verken, som äger det lokala elnätet i Katrineholm, har haft flera samtal med Vattenfall efter strömavbrotten. Nu har de också bokat in ett samverkansmöte med Vattenfall i slutet av januari, där fokus ligger på att diskutera den aktuella händelsen. 

– Vi har sagt till vår kontakt på Vattenfall att vi vill följa upp händelsen. När det blir ett så här stort avbrott blir vi väldigt drabbade och som kund till Vattenfall vill vi gärna undvika det. Det här är komplexa arbeten som sällan görs och ibland inträffar problem när man jobbar med nya anläggningar, säger Peter Ols, chef på Tekniska verken. 

undefined
Peter Ols, chef på Tekniska verken, sitter inte på alla detaljer, men säger att de ska träffa Vattenfall och diskutera händelsen.

Enligt honom har de inte nåtts av information från Vattenfall om vilka komponenter som låg bakom felet, men att det skulle handla om kapacitetsbrist avfärdar han som osannolikt. Snarare handlar det om någon form av skyddsfunktion som oönskat löst ut, tror han. 

– Det finns ingen koppling till kapacitetsbrist. Jag ska inte uttala mig om Vattenfalls anläggning, men om jag får gissa tror jag att det var någon skyddsfunktion som gjorde att strömmen slogs ut när transformatorn skulle spänningssättas, säger Peter Ols. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!