Dyra fakturor utan skriftliga avtal

Kommunen betalade 730 000 kronor för "marknadsaktiviteter" förra året. Exakt vad som har levererats är inte lätt att ta reda på, avtalet bakom fakturorna är muntligt.

Logistikcentrum.JPG

Logistikcentrum.JPG

Foto:

Katrineholm2015-04-16 05:00

Under 2014 betalade Katrineholms kommun 730 000 kronor till logistikföretaget Green cargo som trafikerar logistikcentrum med tåg från bland annat Göteborg. Enligt fakturorna är betalningarna avsedda för "gemensamma marknadsaktiviteter". Något skriftligt avtal mellan parterna finns inte.

Projektledaren för Katrineholms logistikcentrum Anders Thörnström, tillika styrelseordförande i Katrineholm Rail point ab som sköter driften, har ingått ett muntligt avtal med Green cargo.

– Vi har gjort en överenskommelse med Green cargo om att bearbeta marknaden för att öka flödet i Katrineholm. Logistikcentrum har inte tillräckligt med personalresurser för att klara det arbetet, säger han.

Varför finns det inget skriftligt avtal?

– Jag har gjort affärer i många år och jag anser att det inte behövs i det här fallet. Ni får lita på vad jag säger.

Kommunchef Sari Eriksson delar den uppfattningen.

– Jag ser i det här fallet inga problem med att det inte finns något skriftligt avtal.

Anders Thörnström menar att det aldrig har varit aktuellt att samarbeta med något annat företag, eftersom Green cargo redan trafikerar Katrineholm och också har ett intresse av att locka fler kunder hit. Någon form av upphandling gjordes aldrig.

Enligt lagen om offentlig upphandling får kommuner direktupphandla en vara eller tjänst för upp till 505 000 kronor exklusive moms per budgetår. Betalningarna till Green cargo uppgår till 583 000 kronor före moms 2014.

– Dessutom måste det finnas skriftlig dokumentation om beloppet överstiger 100 000 kronor, oavsett om det gäller ett muntligt eller skriftligt avtal, säger Andrea Sundstrand, docent i offentlig rätt vid Juridicum, Stockholm universitet.

Kommunens jurist, Staffan Källström, menar att gränsvärdet för direktupphandling inte är relevant i det här fallet.

– Anser man att det inte finns någon annan som kan leverera tjänsten så gäller inte den gränsen. I det här fallet är det kontaktnätet man är ute efter och där är Green cargo ganska ensamma i dagsläget.

I år har betalningarna till Green cargo fortsatt. Enligt en leverantörsrapport som Katrineholms-Kuriren begärde ut i mars hade kommunen betalat 996 211 kronor till företaget sedan 1 januari 2014.

– Det finns potential för ökad tillväxt men det krävs marknadsföring, säger Mats Hollander, kommunikationschef på Green cargo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om