Trafikverket gör löpande inspektioner av broar på det statliga väg- och järnvägsnätet. Efter en kontroll av bron på gamla riksväg 55/56 vid Djulö kvarn, nuvarande väg 555, upptäcktes betongskador. Det är främst mot vattenlinjen och under vattnet som betongen är trasig.
Eftersom skadorna delvis finns under vattenytan, måste man använda sig av två dykare under arbetets gång.
– De kommer att sätta ned en pråm i vattnet och jobba under bron. Entreprenören kommer att borra i den gamla betongen, bygga en ny form och därefter gjuta på nytt, säger Pär Eriksson, projektledare för brounderhåll på Trafikverket.
Arbetet kommer att starta någon gång vecka 40 och vara färdigt i november, förutsatt att allting går som det ska. På grund av lagar och regler som gäller för arbeten i vatten, hade inte jobbet fått påbörjas redan nu.
– Jag skulle säga att det är ett ganska komplicerat jobb, fortsätter Pär Eriksson.
Någon större trafikpåverkan kommer det inte att bli, då man inte ska jobba med själva vägbanan. Möjligtvis kan det vara så att en kranbil behöver stå på vägen en kort stund för att lyfta ned grejer, eller att betongbilen behöver lite utrymme när gjutning ska ske.
Exakt hur gammal bron är kunde inte Pär Eriksson svara på vid intervjutillfället. Att den hängt med väldigt länge står däremot klart.