Inpasseringen vid Dufvegårdens huvudentré reparerades i somras efter att den varit trasig i över en månad, men nu är inpasseringen ur funktion igen. Dufvegårdens personal måste lämna avdelningen och öppna för besökare efter klockan 18 vilket orsakar olägenheter för alla inblandade, uppger en anhörig besökare.
– Eftersom det är ett nybyggt boende borde det gå att ordna en snabb lösning med entreprenören. Garantin bör täcka det, säger han.
Mannen, som ofta hjälper sin förälder på Dufvegården att sköta sina grundläggande behov på kvällen, beskriver situationen som ohållbar. Han berättar om att han brukar besöka avdelningen Glanstorp, och att det nu är över en månad som inpasseringen har varit trasig.
– I och med att personalen ofta har fullt upp med att hjälpa sina boenden, och sen måste gå ifrån för att öppna dörren till oss som besöker avdelningen, så uppstår en väldigt onödigt bökig situation.
Porttelefon är det inget fel på, men det är någon bugg mellan telefonin och öppningen till inpasseringen, uppger mannen.
– I och med att problemet med inpasseringen borde gå på garanti är det bara att lyfta luren och få det fixat inom en vecka tycker jag.
Sandra Hielte är enhetschef på Dufvegården. Hon förklarar att det finns en porttelefon och att besökarna ska ringa till den enhet de ska besöka när de anländer för att bli insläppta.
– Jag vet att det har varit stora bekymmer på vissa enheter att besökarna inte blir insläppta. Vi får ofta samtal från missnöjda familjemedlemmar som inte har fått komma in på grund av att vårt telefonsystem för dörren inte fungerar. Vi tror att problemet började när vi bytte till ett nytt växelsystem, säger hon.
Daniel Oskarsson är ansvarig för avdelningen Glanstorp, där tidningens tipsare är en återkommande besökare. Oskarsson berättar att det är flera inpasseringstelefoner som har påverkats.
– Det här problemet förekommer framförallt på kvällen. På dagen är vi inte jättepåverkade i och med att vi har restaurang Citronen igång, säger han och fortsätter:
– Vi vidtar aktiva åtgärder för att lösa frågan så snart som möjligt. Jag har inget exakt datum ännu, men personalen gör sitt bästa för att svara på samtal och vara tillgängliga för att hjälpa till under tiden.