När pandemin var ett faktum sjönk efterfrågan på råolja, vilket fick bensinpriserna att falla till strax under 13 kronor litern. På fredagen, ungefär ett och ett halvt år senare, kostade en liter bensin drygt 17 kronor vid Ingo.
– Det är klart att bensinen är dyr, men det kanske behövs för att folk ska åka mindre. Samtidigt är det tråkigt för dem som bor på landet och inte kan åka kollektivt. Min man måste åka åtta mil till jobbet varje dag, säger Therese Andersson, som stannade till för att tanka.
Birgitta Lindén är inne på samma spår. Hon bor i Skåne och passade på att tanka diesel i stan, som kostade över 18 kronor per liter.
– Det är inte lätt att åka kollektivt när man ska åka tvärs över landet. Man måste tänka på dem som bor på vischan. Där jag bor finns inte en enda laddstolpe. Tidigare klassade staten min dieselbil som miljöbil, men sedan togs stämpeln bort, vilket jag tycker är konstigt, säger Birgitta Lindén.
För en annan av kunderna, Anders Ekström, har det gått så långt att han dragit slutsatsen att det är svårt att vara egenföretagare.
– Priset på diesel är hemskt dyrt. Jag tycker att det är konstigt eftersom dieseln är hälften så dyr i framställning jämfört med bensinen. Det är svårt att vara egenföretagare med dessa förutsättningar när man tvingas använda bilen i jobbet, säger Anders Ekström.
Drivkraft Sverige, som är en branschorganisation för drivmedelsbolag, säger att det finns flera faktorer som påverkar priset på bensin och diesel. Priset på råolja är en viktig faktor, vilket i sin tur styrs av tillgång och efterfrågan på marknaden. Till skillnad från hur det var i början av pandemin har efterfrågan på råolja ökat den senaste tiden.
– Eftersom råolja handlas i dollar blir dessutom dollarkursen en viktig faktor för priset, säger Sofie Quant, kommunikationschef på Drivkraft Sverige.
Enligt henne påverkar även reduktionsplikten bensin- och dieselpriset. Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörer varje år måste minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel genom inblandning av hållbara biodrivmedel, som i sin tur är dyrare.
– Sedan består ungefär 60 procent av priset vid pump av olika skatter, vilka höjdes den 1 januari, säger Sofie Quant.