Först var det planen att laddstationen skulle byggas vid Mejerigatan. Sedan ändrade man sig och beslutade att laddstationen istället skulle ligga på Lövåsen, i närheten av Din-X.
Nu står laddstationen klar.
Bakom bygget av de fyra laddpunkterna står Mälarenergi, som fått del av de miljarder som regeringen avsatt för att bygga ut laddinfrastrukturen för tunga transporter.
Under torsdagens provladdades den första lastbilen vid stationen. På plats fanns representanter från kommuner, regionen och länsstyrelsen som samlats för en heldag om laddinfrastruktur i Katrineholm.
– Det här känns superbra, säger Pia Lindahl, klimatstrateg i Katrineholms kommun, om den nya laddstationen och fortsätter:
– Det är precis det här som behövs för att ställa om transportsektorn, att det finns möjlighet att köra ellastbil och att ladda dem. Det är jättebra för kommunen och näringslivet.
Hon fick även provåka ellastbilen.
– Det var superroligt. Det känns ungefär som att åka buss. Det var väldigt bra sikt, säger hon.
Fyra lastbilar får plats att ladda samtidigt, två bilar med släp och två bilar utan släp.
Från början var man tveksam till hur många lastbilar som skulle få plats här, så Per Haugland, som jobbar på ett företag som bygger ellastbilar, tog med sig bil och släp till Katrineholm, och provmålade helt enkelt upp de fyra laddpunkterna.
– Nu finns det inte så många bilar än så länge i trafik. Men vi är förberedda. Då kan man inte säga att man inte kan åka till Katrineholm med ellastbil.
När stationen ska invigas officiellt är ännu oklart.
– Men det går att ladda här redan i dag, den är fullt i bruk, säger han.