De vill ha vassare mobillagstiftning

På onsdagseftermiddagen samlades representanter från Motormännens förbund på Strömsplan för att uppmärksamma hur farligt det är att prata i mobil när man kör.

mobilibil SJ 140506.jpg

mobilibil SJ 140506.jpg

Foto:

Katrineholm2014-05-07 08:43

– Lagstiftningen är uddlös, berättar Gerd Larsson, sekreterare i lokalklubben.

I den nya mobillagen som trädde i kraft 1 december förra året slås det fast att en bilförare inte får prata i mobil om det påverkar körningen negativt.

Hittills har ett fall prövats i domstol. I januari i år dömdes en man från Nyköping till 1500 kronor i böter för att ha brutit mot mobillagen. Ett femtontal andra fall väntar prövning för att fastställa en praxis kring bötessättningen, så att poliser så småningom kan bötfälla på plats.

Kritiker, däribland Motormännen, menar att lagen är otillräcklig och svårtillämpad utan erkännande.

– Det är svårt för polisen att bedöma, säger Gerd Larsson.

Lösningen enligt Motormännen ligger i ett totalt förbud av användningen av handhållna mobiler vad gäller samtal och sms.

– Alla länder i EU förutom Sverige har lagar som säger att man måste använda handsfree när man kör bil. Jag tror att politikerna har svårt att fatta beslut angående det här för att det är ett impopulärt ämne, särskilt i valtider, säger Gerd Larsson.

Enligt en undersökning av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, omkommer 10–20 personer om året i trafikolyckor som kan kopplas till mobilanvändning.

En studie från Virginia Tech Transportation Institute i USA som kom ut 2009 visar att olycksrisken blir 23 gånger större om föraren sms:ar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om