De flyttar ut kontoret tack vare nya bilen

Trion på turistinformationen är vana vid konstiga frågor och svarar aldrig att de inte vet. De tar reda på saker och satsar i år extra på att finnas där besökarna är.

Katrineholms turistinformation.

Katrineholms turistinformation.

Foto:

Katrineholm2017-06-15 19:58

Den vanligaste frågan är vad det finns för besöksmål i trakten kring Katrineholm. Men folk kan fråga vad som helst, till exempel hur man får tag på en rörmokare eller hur vattenkvaliteten är. Funderingarna rör ofta kommunala angelägenheter som var man kan bygga hus, vilka jobb det finns att söka i trakten och varför de ska flytta till orten.

‒Vi är lite som sökmotorn Google. Man ringer hit och vi hjälper till, säger Victoria Freberg, turismansvarig.

Högsäsongen står för dörren och i år har KFV marknadsföring satsat på en bil som gör att de syns bra ute på evenemang och besöksmål. Turistinformationen i stationshuset har öppet som vanligt men kompletteras av det rullande kontoret som kan möta turister och katrineholmare där de är, till exempel på campingplatser, besöksmål och vid evenemang.

‒Vi vill vara på plats där saker händer och går runt och pratar med folk. Det är ingen som vill komma fram till någon som bara står, säger Victoria Freberg.

Det är rykande åtgång av magasinet Turistguiden för Katrineholm, Flen och Vingåker. Trots den digitala utvecklingen vill de flesta hellre ha en trycksak i handen än att läsa på skärmen och det går åt mer tryckt material än någonsin.

Den nya bilen möjliggör att kunna ta med sig material och också åka längre sträckor än med den cykel som funnits tidigare. Målsättningen är att vara ute på olika platser varje dag och när det inte är bokade evenemang så besöker de folktäta platser beroende på vädret. Det kan till exempel vara Djulö en varm sommardag, outletområdet i Vingåker när det regnar men även längre resor till Kolmårdens camping, Sagostigen i Malmköping och Parken zoo är planerade. Där finns det möjlighet att nå människor som ännu inte har hittat till Katrineholm men som semestrar i området. Att resa runt till turisterna påverkar inte öppettiderna på Katrineholms turistinformation.

‒Placeringen på järnvägsstationen är jättebra, vi når så många människor som egentligen inte har ett ärende till oss, säger Victoria Freberg.

Antalet gästnätter ökar varje år i Katrineholm och i resten av Sörmland. Den största målgruppen är svenskar, men en mindre del tyskar och norrmän hittar också hit.

KFV-Marknadsföring

Driver Katrineholms turistinformation på uppdrag av Katrineholms kommun.

Ägs till 70% av Näringslivet och 30 % av Katrineholms kommun

Cirka 200 företag och föreningar är medlemmar

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om