De efterlyser sänkt hastighet i farlig korsning

Delat ansvar väcker frågor om hastighetsbegränsningar.

Katrineholm2013-07-18 13:05

Trafikföreskrifter beslutas av kommun eller länsstyrelse. Kommunen ansvarar för tättbebyggda områden och länsstyrelsen fattar beslut utanför dessa. Det väcker frågor om ansvar.

De nya hastighetsbestämmelserna runt om i Katrineholms kommun diskuteras flitigt av boende längs berörda vägsträckor. Kuriren skrev för ett par veckor sedan om de höga hastigheterna på väg 555 utanför Katrineholm.

- När vi läste den artikeln blev det en spark i baken att skicka in en skrivelse till länsstyrelsen om de problem vi upplever vid korsningen Björkvik/Ändebol, säger Inger Fredriksson från Stora Malms Centerkvinnor.

Hon upplever att rent formellt har skrivelsen fått gehör av berörda instanser.

- Men det har varit mycket slussande, först Trafikverket och sedan länsstyrelsen. Det är inte helt lätt att veta vilka som är ansvariga för vad.

Vid korsningen korsar skolbussar i linjetrafik riksvägen flera gånger under dagen. Sikten är skymd och hastigheten är satt till 100 kilometer i timmen. Det gör en hastighetssänkning högst angelägen, menar Hjördis Stenberg, ordförande i Stora Malms Centerkvinnor och busschaufför.

- Det är väldigt mycket tung trafik på den vägen och det är svårt när man ska korsa den med bussen. Vi hade ett intermezzo i vintras när jag knappt hann över. Långtradarchauffören ställde sig på bromsen så det gick bra, men han sa efteråt att det var det värsta han varit med om.

Anita Falkenhall är jurist på länsstyrelsen i Sörmland och ansvarig för hastighetsbestämmelser.

- Vårt mål är att det inte ska ta mer än sex månader att färdigställa en utredning. Ofta går det betydligt snabbare än så.

Hon säger att länsstyrelsen fått in den aktuella skrivelsen men att det kommer att dröja fram till augusti innan man kan ge ett svar på grund av semestrar.

- Vi får ungefär 80 till 85 skrivelser av den här typen från privatpersoner i Sörmland varje år. Det är en ganska stor volym. De flesta handlar om hastighetsbegränsningar.

Anita Falkenhall säger att det handlar om att sammanväga olika intressen.

- Alla vill åka snabbt och smidigt, förutom där man själv bor och berörs av trafiken.

Anita Falkenhall menar att det kan vara bekymmersamt att länsstyrelsen ofta fattar beslut om korta vägavsnitt, när det ofta är kvaliteten på vägsträckan i sin helhet som behöver ses över. Något som istället ligger på Trafikverkets bord.

- Det kan bli väldigt plottrigt ibland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om