Datainspektionen granskar kommunchefens twittrande

Datainspektionen ska granska hur Katrineholms kommun använder sig av sociala medier som Twitter och Facebook.

Katrineholm2010-04-14 05:00

Det är för att ta reda på hur myndigheter, företag och kommuner använder sig av sociala medier och hur användarna tar hänsyn till personuppgiftslagen som Datainspektionen ska göra granskningen.

Ett företag, en myndighet och en kommun kommer att få besök av Datainspektionen – och den kommun som har valts ut är alltså Katrineholm.

Anledningen till det är att kommunen är en aktiv användare av sociala medier, säger Ulrika Andersson, projektledare vid Datainspektionen.

– Vi har sett att de använder sig av flera sociala medier, säger hon.

Katrineholms kommunchef Mattias Jansson är en flitig användare av sociala medier och det är sannolikt hans ivriga bloggande, Twittrande och Facebookande som har gjort att Datainspektionen har fått upp ögonen för Katrineholms kommun.

Mattias Jansson tycker att Datainspektionens granskning är bra.

– Det är bra att få en tydlighet i hur såna här saker ska hanteras, också i de sociala medierna, säger han.

Han menar också att Datainspektionens intresse bekräftar att Katrineholms kommun gör bra ifrån sig när det gäller användningen av sociala medier.

– Det är kul att de tycker att vi ligger i framkant, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om