Därför säljs lokala maten – i pop-up-butik i Stockholm

Under fem dagar säljer 15 matproducenter från Katrineholm med omnejd sina produkter i en pop-up-butik på Kungsholmen. Satsningen är ett led i marknadsföringen av Katrineholm.
– De katrineholmska smakerna når igenom Stockholmsbruset.

Radicis grundare Amilcare Astone tillsammans med Hanna Larsson, Lida gård, Pernilla Wallstedt, Sjöholms gård, Ida Lindberg Klausen, Warbro kvarn och kommunalråd Johan Söderberg (S).

Radicis grundare Amilcare Astone tillsammans med Hanna Larsson, Lida gård, Pernilla Wallstedt, Sjöholms gård, Ida Lindberg Klausen, Warbro kvarn och kommunalråd Johan Söderberg (S).

Foto: Pressbild Plus Katrineholm

Katrineholm2024-10-10 18:03

Under onsdagskvällen sjösattes satsningen som ska stötta grönt näringsliv och marknadsföra kommunen. Den här gången genom smaklökarna, då lokala producenter med fokus på hållbar produktion bjudits in att gästspela i butiken Radici, vars namn betyder rötter på italienska. Bakom projektet står Plus Katrineholm och Katrineholms kommun med finansiering från en räcka lokala företag. 

undefined
Under fem dagar är det idel varor från Katrineholm med omnejd i butiken på Kungsholmen.

Bland producenterna finns bland andra Warbro kvarn, Oasen på Åsen och Julita rapsolja.

– Omkring 140 gäster stormade in i butiken och butiken var knökfull.  Majoriteten, 80 procent, var personer som inte har besökt Katrineholm tidigare. Det är allt från olja på tall till frysta fasaner och de katrineholmska smakerna når igenom Stockholmsbruset, säger Jakob Jansson, vd på Plus Katrineholm.

Han konstaterar att mottagandet har varit över all förväntan. 

– Det är alltid lika överraskande att se människor upptäcka nya smaker. Man blir lycklig i själen av hur riktigt bra mathantverk slår an i människor.

undefined
Under invigningen serverades bland annat gin från Rejmyre och äppelmust från Julita.

Vad kostar Radiciprojektet?

– Satsningen har haft en budget på ungefär 180 000 kronor, där merparten är för stöd av reklambyrå och mediaköp på sociala kanaler. Därtill tillkommer arbetstid, vilket sker inom ramen för näringslivsutveckling som drivs av Plus Katrineholm och Katrineholms kommun. Finansiärer är fastighetsägare, kommun, bank och destinationsbolaget, säger Jakob Jansson.

Han säger att projektet redan har gett ringar på vattnet.

– Vi har både skapat nya kontaktytor och intäktsströmmar för våra företagare och samtidigt fått fler att få upp ögonen för Katrineholm över lag. Vi har lyckats med två saker i en.

En av de matproducenter som deltar och var med invigningskalaset är Pernilla Wallstedt på Sjöholms gård.

– Det finns bara ett ord och det var succé. Det var branschfolk, privatkunder, grossister på plats och väldigt många som var intresserade. Vi kommer ju från ett landskap där många brinner för vår matkultur och matkollektivet Radici står för samma värderingar.

Pernilla Wallstedt berättar att gästspelet i huvudstaden redan har gett resultat.

– I Stockholm är de inte bortskämda med naturbeteskött och två hotell, tre restauranger och en grossist var genuint intresserade av våra produkter. Vi får se vad det ger, men jag har goda förhoppningar om framtiden, säger hon.

Lokala företag som deltar

Oasen på åsen, Blacksta vingård, Almqvist destilleri, Sjöholms gård, Stenhammar gods, Julita rapsolja, ETC odla, Högtorp gård, Lida gård, Reijmyre glasbruk, Hempster, Warbro kvarn, Jürss mejeri, Julita gård och Ändebols gård.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!