Under onsdagskvällen sjösattes satsningen som ska stötta grönt näringsliv och marknadsföra kommunen. Den här gången genom smaklökarna, då lokala producenter med fokus på hållbar produktion bjudits in att gästspela i butiken Radici, vars namn betyder rötter på italienska. Bakom projektet står Plus Katrineholm och Katrineholms kommun med finansiering från en räcka lokala företag.
Bland producenterna finns bland andra Warbro kvarn, Oasen på Åsen och Julita rapsolja.
– Omkring 140 gäster stormade in i butiken och butiken var knökfull. Majoriteten, 80 procent, var personer som inte har besökt Katrineholm tidigare. Det är allt från olja på tall till frysta fasaner och de katrineholmska smakerna når igenom Stockholmsbruset, säger Jakob Jansson, vd på Plus Katrineholm.
Han konstaterar att mottagandet har varit över all förväntan.
– Det är alltid lika överraskande att se människor upptäcka nya smaker. Man blir lycklig i själen av hur riktigt bra mathantverk slår an i människor.
Vad kostar Radiciprojektet?
– Satsningen har haft en budget på ungefär 180 000 kronor, där merparten är för stöd av reklambyrå och mediaköp på sociala kanaler. Därtill tillkommer arbetstid, vilket sker inom ramen för näringslivsutveckling som drivs av Plus Katrineholm och Katrineholms kommun. Finansiärer är fastighetsägare, kommun, bank och destinationsbolaget, säger Jakob Jansson.
Han säger att projektet redan har gett ringar på vattnet.
– Vi har både skapat nya kontaktytor och intäktsströmmar för våra företagare och samtidigt fått fler att få upp ögonen för Katrineholm över lag. Vi har lyckats med två saker i en.
En av de matproducenter som deltar och var med invigningskalaset är Pernilla Wallstedt på Sjöholms gård.
– Det finns bara ett ord och det var succé. Det var branschfolk, privatkunder, grossister på plats och väldigt många som var intresserade. Vi kommer ju från ett landskap där många brinner för vår matkultur och matkollektivet Radici står för samma värderingar.
Pernilla Wallstedt berättar att gästspelet i huvudstaden redan har gett resultat.
– I Stockholm är de inte bortskämda med naturbeteskött och två hotell, tre restauranger och en grossist var genuint intresserade av våra produkter. Vi får se vad det ger, men jag har goda förhoppningar om framtiden, säger hon.