Det är inte optimalt att asfaltera vid minusgrader, men ibland måste man trotsa kylan innan snön kommer tillbaka och asfaltsläggarna ska gå på välbehövlig vinterledighet. Det var precis vad som hände på onsdagen, när både Storgatan och Djulögatan fick ny beläggning.
Planen var att jobbet skulle ha gjorts tidigare, men arbetet blev framskjutet på grund av snön som föll i november.
– Så här blir det varje år och utmaningen är att asfalten blir kall väldigt fort, säger asfaltsläggaren Markus Ahlinder på Peab.
Den över 150 grader varma asfalten skapade ordentlig rökutveckling när massan lades ut i ett 40 millimeter tjockt lager på den minusgradiga vägen. Först förbereddes den uppfrästa ytan med ett slags klister och när asfalten hade lagts ut var det dags att välta.
En och annan bilist ville ta sig fram under tiden arbetet höll på, men det satte vägvakten Jonas Thool från Eskilstuna stopp för.
– Ibland blir folk arga när vi stoppar bilar, men om vi inte hade gjort det hade däcken på fordonen blivit ordentligt kladdiga. Då blir det svårt att göra rent dem. Sedan finns det trafikanter som är riktiga rötägg och bara kör trots att det är avstängt, säger han.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Det händer någonting hela tiden och dagarna bara flyger förbi, säger Jonas Thool.