Callhammar: "Det visar på oreda"

Åtminstone två av oppositionens politiker kommer att kräva förtydliganden och redovisningar på morgondagens sammanträde.

Katrineholm2013-05-28 07:56

Efter att ha läst protokollet från kommunstyrelsens sammanträde i november 2011, ställer sig oppositionsrådet Ewa Callhammar (FP) och Joha Frondelius (KD) frågande och kritiska till hur ärendet om aktieägartillskott till Katrineholm railpoint hanteras.

- Om det står rätt i handlingarna så har vi redan tankat fullt, så läser jag det. Jag kan inte vara med och ta ett sådant här beslut om någon inte kan förklara att det står fel. Annars är vi på väg att göra ett generalfel, säger Joha Frondelius och syftar på att det krävs ett beslut från en enig bolagsstämma för att ägarna ska kunna betala ut mer än 3 miljoner kronor i aktieägartillskott.

Även om det är otydligheter i handlingarna det i slutändan handlar om, så är de två politikerna inte nöjda. Detta, menar de, är bara ett exempel på alla de oklarheter som omgärdar projektet Katrineholms logistikcentrum.

- Det här visar på den oreda som det är i det här. Jag tänker kräva en exakt redovisning över hur mycket pengar vi har skjutit in i bolaget, säger Ewa Callhammar.

Hon efterlyser också mer information om ekonomin för Katrineholms logistikcentrum.

- 192 000 kronor är inte en enorm summa inom kommunal verksamhet, men för att lägga in mer pengar så måste vi få veta hur det går, säger hon.

Att Katrineholm railpoint tvingas be om ytterligare aktieägartillskott tyder på en ansträngd ekonomisk situation. Syftet med aktieägartillskottet är, enligt trepartsavtalet från 2008, ett sätt "för att undvika tvångslikvidation, betalningsinställelse, konkurs eller för att återställa bolagets aktiekapital intakt".

I Anders Thörnströms senaste begäran om aktieägartillskott hänvisar han till att den ekonomiska krisen i Europa har påverkat Katrineholm railpoints kunder, vilket i sin tur har gjort att den volymtillväxt som bolaget räknat med har uteblivit. "För att stärka den framtida verksamheten krävs kapitaltillskottet", står det i hans brev till Katrineholms kommun, M4-gruppen AB och Svensk logistikpartner AB.

I begäran för ett och ett halvt år sedan var det en svag ekonomisk utveckling under uppstartsfasen som gjorde att Katrineholm railpoint behövde mer pengar. "En utveckling av den befintliga verksamheten har skett, varför bolagets ekonomi på lite sikt ser ljusare ut. Likaså är en utökning av befintlig verksamhet planerad liksom nya tågpendlar. Det är därför bolagsstyrelsens förhoppning att ej behöva återkomma med fler propåer om aktieägartillskott", skrev Anders Thörnström då.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om