I november togs beslutet att för gott skrota de krånglande trafikljusen i korsningen vid gamla kyrkogården. Sedan dess har bilisterna fått cirkla kring en temporär rondell, men nu drar byggnationen av den riktiga cirkulationsplatsen igång.
Korsningen kommer att få ett helt nytt utseende. De dubbla filerna ersätts av smalare infarter till cirkulationsplatsen. Utrymmet som blir över kommer att ge plats åt bredare gång- och cykelbanor, men även gröna stråk mellan bilar och oskyddade trafikanter.
– Vi ska också ta bort en parkeringsficka utanför den gamla restaurangen vid bron och göra en grönyta där. Det kommer att bli grönare och trevligare, i stället för den öppna asfaltsytan. Vi tillgänglighetsanpassar genom att lägga räfflade plattor som ska underlätta för synskadade, säger projektledaren Philip Landeman på samhällsbyggnadsförvaltningen.
Arbetet med cirkulationsplatsen drog igång i början av veckan. Allra först ska en del brunnar i korsningen grävas om, eftersom de annars hamnar på fel plats när korsningen byter skepnad. Detta arbete innefattar också att anlägga en så kallad stenkista, dit dagvattnet ska ledas och renas på plats.
Om ett par veckor inleds arbetet med mittendelen. Där ska man gjuta en yta i röd betong, där större fordon kan köra upp för att lättare ta sig igenom cirkulationsplatsen. Innanför denna yta blir det en mur av cortenstål med texten "Katrineholm". Inuti muren ska blommor och gräs planteras på en upphöjd yta. Längst in i mitten blir det en rund metallutsmyckning i form av en silhuett av kända byggnader och konstverk i Katrineholm.
Helt klar ska cirkulationsplatsen inte vara förrän i vinter, men trafiken ska kunna passera i korsningen under hela arbetstiden.
Mellan mitten av juli och mitten av augusti, kommer arbetet att stå stilla på grund av semester.
– Vi kanske passar på att göra lite småjobb när det inte är några arbetsmaskiner där, säger Philip Landeman.
För att få ner hastigheten, anläggs så kallade busskuddar vid varje infart till cirkulationsplatsen. Det är fyrkantiga farthinder som större fordon kan grensla över. Vid utfarterna blir det en liten upphöjning vid övergångsställen och cykelöverfarter.
– Vi har tänkt till och gjort lite snällare gupp. De ska sänka hastigheten men inte vara så jobbiga att köra över, säger Landeman.