Det var ett påtagligt nöjt kommunalråd, Göran Dahlström (S), som stod i solskenet vid logistikcentrum tillsammans med Catenas vd Gustaf Hermelin.
– Här har varit en massa olyckskorpar men nu är vi framme med den första delen, säger Göran Dahlström.
Gustaf Hermelin tycker att Katrineholms logistikcentrums positiva arbete inte märkts.
– De har fått arbeta lite i skuggan av radarn med alla negativa skriverier, säger Gustaf Hermelin.
Catena förvärvar i förlängningen även 75 000 kvadratmeter mark söder om Terminalgatan, efter att Logistikposition AB först har köpt marken av kommunen.
Om alla tillstånd och avtal hinner bli klara räknar företaget med att börja byggnationen av en 10 000 kvadratmeter stor lagerbyggnad om två månader.
Byggnaden ska vara klar för inflyttning inom ett år och det finns företag som har visat intresse för att flytta in.
Visar det sig att det finns tryck på fler lokaler förbereder sig Catena på att bygga ut ytterligare.
När Catena tar över Logistikposition Katrineholm AB tar man även över bolagets lån på 20 miljoner kronor.
– Vi hade inte stått här om inte det flöde som finns här i dag hade skapats. Hit kommer tåg från Europa sex dagar i veckan, säger Gustaf Hermelin.
Samarbetet mellan kommunen och Catena kommer att fortsätta men då inte genom ett samägt bolag.
Gustaf Hermelin menar att behovet av omlastningsmöjligheter är stort för att optimera flödet när gods kommer från Europa och ska spridas i Mälardalen.
– Till detta behövs det omlastningslokaler och dessa ska vi hålla med, menar Gustaf Hermelin.
Göran Dahlström är nöjd med affären och säger att nu ska man gå vidare med resten av området.
– Det finns fortfarande stora områden kvar att fylla med verksamhet, säger Göran Dahlström.
Turerna har varit många runt bergspartiet på öster i Katrineholm. Kritiken av kommunens satsning har varit stor.
Läs mer om affären här
Oppositionsrådet Ewa Callhammar (FP), menar att man har exploaterat för 46 miljoner kronor och nu säljer man för 7,8 miljoner.
– Totalt sett har kommunen lagt ned cirka 310 miljoner kronor vid logistikcentrum. Tanken var ju att marken skulle vara attraktiv vid sidan av järnvägen, så säljer man det för 7,8 miljoner, säger Ewa Callhammar.