Burgarbluff drabbade krog i centrum: "Olyckligt"

Reklamen för Katrineholmsrestaurangen skulle locka nya medlemmar till Foodora pro med ett riktigt bra pris på menyn. Men den generösa rabatten stämde inte med vad som utlovats. Vilseledande tycker Reklamombudsmannen.

Foodorareklamen för Katrineholmsrestaurangen var vilseledande.

Foodorareklamen för Katrineholmsrestaurangen var vilseledande.

Foto: Olle Peterson/Angie Gray (arkiv)

Katrineholm2025-01-10 06:12

Via budföretaget Foodora kan man beställa restaurangmat hem till dörren, men nu har företaget hamnat i ett lokalt blåsväder. Via sin app vill bolaget locka betalande medlemmar till sitt abonnemang Foodora pro med generösa rabatter. Bland dessa "pro-deals" fanns bland annat erbjudanden från Katrineholmsrestaurangen NK bar och kök.

Ett erbjudande som två privatpersoner reagerade på, då det inte stämde med ordinarie pris.

Bland menyerna fanns kombon "tryffelburgare, pommes och valfri dryck" för kampanjpriset 195,20 kronor. Det överstrukna priset var 244 kronor och gav intryck av att vara ordinarie pris för maträtten och det innebar en rabatt på 49 kronor. Men det stämde inte enligt privatpersonerna, som anmälde reklamen till Reklamombudsmannen.

Längre ner i appen på samma restaurang hittade de nämligen tryffelburgarmenyn för 199 kronor, med samma bild som i kampanjerbjudandet. Med andra ord var rabatten inte ens fem kronor.

Annonsören, Foodora, har tagit del av anmälningarna och konstaterar att det har blivit fel när den aktuella måltidsmenyn laddades upp på deras plattform. Innan en befintlig meny kan rabatteras, måste menyn laddas upp på plattformen igen, utan att ordinarie pris ändras. I det här fallet har priset var för sig för hamburgare, dricka och pommes lagts ihop till ett nytt pris, istället för det ordinarie menypriset.

Foodora konstaterar att det är olyckligt, men vill göra tydligt att det rör sig om ett misstag och inte en medveten handling. Foodora uppger att man har åtgärdat felet sedan det uppdagades och utreder om man behöver vidta några ytterligare åtgärder.

Nu har Reklamombudsmannen beslutat att den anmälda reklamen är vilseledande och strider mot Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. 

Från NK bar och köks sida betonar man att man inte har haft något att göra med annonskampanjen. 

"Allt som rör Foodora pro, inklusive rabatter och prisuppgifter, hanteras helt och hållet av Foodora AB. Eventuella fel eller missförstånd som uppstått gällande prissättning och rabatter är en följd av ett tekniskt misstag från Foodoras sida, vilket de själva har erkänt. Vi har inget inflytande över deras system eller hur erbjudanden presenteras för användarna", uppger restaurangens företrädare i en skriftlig kommentar till tidningen.

Mer om Reklamombudsmannen

Privatpersoner, företag och andra organisationer kan anmäla reklam till Reklamombudsmannen som prövar om reklamen strider mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering som prövar anmäld reklam enligt Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. 

Reklam kan anmälas bland annat för att anmälaren anser att reklamen är vilseledande, att den är diskriminerande mot exempelvis kön eller nationalitet, att den är stötande eller att det är smygreklam.

Källa: https://reklamombudsmannen.org

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!