Brukare inom omsorgen utsatt för bedrägeriförsök

En brukare inom kommunens vård- och omsorg har utsatts för bedrägeriförsök. Nu går kommunen ut och varnar.

Tobias Plantin, säkerhetschef, berättar om ett bedrägeriförsök i kommunens vård- och omsorg.

Tobias Plantin, säkerhetschef, berättar om ett bedrägeriförsök i kommunens vård- och omsorg.

Foto: Henrik Wising och arkiv

Katrineholm2022-08-01 17:03

I närtid ska en äldre person, boende inom kommunens vård- och omsorg, ha utsatts för bedrägeriförsök.

En okänd person, som utgett sig för att vara från polisen, ska ha ringt upp brukaren och sagt att hemtjänsten tappat bort den äldres hemnycklar. Eftersom personen inte hade någon hemtjänst, valde hen att avsluta samtalet. Brukaren ska polisanmäla händelsen.

Tidigare har bedragare ringt upp äldre och utgett sig för att arbeta hos fastighetsägaren eller på bank, enligt kommunen.

– Vi har det här problemet med jämna mellanrum, men det är den här specifika händelsen som gör att vi nu går ut och varnar lite extra. Brukaren agerade korrekt och var väldigt uppmärksam. Det brukar inte vara lokala förmågor som håller på med det här, men man vet aldrig. De går på dem som är mest utsatta, säger Tobias Plantin, säkerhetschef på kommunen.

Kommunen skickar med några tips som är värda att tänka på för att inte bli utsatt för bedrägeri:

  • Kontrollera alltid med de officiella källorna om du oväntat blir kontaktad av något företag, myndighet eller organisation. Man ska aldrig logga in via bank-id eller bankdosa om man blir uppringd och ombedd att göra det.
     
  • Lämna aldrig ut kort eller koder till okända som tar kontakt.
     
  • Om någon ringer på din dörr. Öppna inte direkt. Kontrollera alltid vem det är genom tittögat i dörren. Fråga alltid genom dörren vad ärendet gäller. Ingen kommer oanmäld. Tänk på att kontroller, reparationer, hemtjänst och läkarbesök ska informeras om i förväg. 
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!