Kvällen den 20 september small det rejält i biogastanken på en sopbil på Eriksbergsvägen. På grund av risken för fortsatta explosioner och stora eldslågor, kopplades en expert från MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, in för att skjuta sönder bränsletankarna innan fordonet bärgades.
– Det var tur att MSB kom dit, annars hade bärgningspersonalen kunnat råka för en allvarlig olycka, säger Bo Ericsson, vd på branschföreningen Sveriges fordonsverkstäders förening (SFVF).
Efter flera incidenter i landet de senaste månaderna, där gasdrivna fordon av olika slag exploderat eller börjat brinna, fruktar han att nästa olycka kan sluta med dödlig utgång. Bo Ericsson exemplifierar dels genom en händelse i Kramfors nyligen, där en tankbil sprängdes och taket landade någon meter från en person ur räddningstjänsten. Ett annat exempel rör när personal från räddningstjänsten i Göteborg klättrade upp på taket på en buss som brann, där två i personalen sedermera fick föras till sjukhus efter ha kastats till marken av en stötvåg.
– Det är ett rent under att olyckorna inte lett till något dödsfall hittills. Men det verkar nästan vara så att det som krävs för att något ska hända är människor som skadas eller rentav ska dödas i onödan. För som det är i dag finns det ingen som känner ansvar och ingen som vill ta tag i den här frågan.
Bo Ericsson på SFVF säger att okunskapen kring arbetet vid olyckor med gasdrivna fordon är skrämmande. Som branschföreträdare säger att han känner en exra stark oro över att en allvarligare incident ska ske på en verkstad, för redan finns händelser rapporterade om gastankar som gått sönder i verkstäder.
– Vi måste lära oss hur vi ska hantera den här typen av olyckshändelser på ett säkert sätt, exempelvis hur fordonen ska repareras och bogseras. Vi ligger långt efter andra länder på det här området.
Enligt Bo Ericsson har SFVF upprepade gånger gjort påstötningar i saken, men från den statliga myndigheten Verket för innovationssystem, Vinnova, har organisationen fått avslag på ett projekt som om hur gasfordon ska hanteras.
– Jag förstår inte att vi fick nej och jag tror tyvärr det handlar om ekonomi. För det behövs mer pengar, forskning och konkreta handlingsplaner. Vi behöver mer samarbete berörda aktörer emellan.