Häromdagen berättade Katrineholms-Kuriren om de tre nya stenkolosserna som placerats i rondellen mellan Ingo-macken och Shell på Vasavägen. Anledningen till utsmyckningen är att kommunen inte vill att större fordon ska gena över rondellen.
Det har fått Västra Sörmlands räddningstjänts medarbetare, Leif Fredriksson, att skaka på huvudet. Han förstår inte varför det är ett problem att större fordon som har svårt att ta sig runt genar över rondellen.
– Eftersom det dessutom går sakta i rondellen i övrigt förstår jag inte varför man inte kan hålla rondellen fri. Vi brukar gena över med brandbilen för att ta oss fram smidigare, men vi gör det väldigt försiktigt och är uppmärksamma på trafiken omkring. Oavsett vilken korsning det är måste man ta hänsyn till varandra. I Kvarnenkorsningen verkar det däremot vara djungelns lag som gäller, säger han.
Han tror fortfarande att räddningstjänsten kommer att kunna ta sig fram i rondellen, även om det blir lite besvärligare. Han konstaterar dock att stadens alla gupp riskerar att ställa till det när det är skarpt läge.
– Ibland tappar vi mycket tid på guppen. Skulle det inträffa ett drunkningstillbud vid Djulöbadet skulle det ta extra lång tid att ta sig fram i dag, jämfört med förut. Sedan grävs det och byggs överallt. Och ju mer de krånglar till det, desto besvärligare blir det. Vi måste vara riktigt pålästa hela tiden för att inte fastna i vägarbeten när vi måste komma fram, säger Leif Fredriksson.
Johnny Ljung, infrastrukturchef på samhällsbyggnadsförvaltningen, förstår inte kritiken.
– Det vore kul om vi fick de här kommentarerna från räddningstjänsten i stället för att ni ska vara något slags filter mellan dem och oss, säger han.
Erland Fröjd, enhetschef vid service- och teknikförvaltningen, tycker att kritiken är obefogad.
– Det är en relativt stor rondell, så jag ser inte pollarna som ett problem. Skulle det vara till förtret att det inte fungerar får vi se över lösningen på nytt, säger han.
Räddningstjänstens chef, Mattias Gårdholt, kan dock inte kommentera rondellen eftersom han inte känner till det nya trafikhindret.
– Leif Fredrikssons åsikter får stå för honom, säger Mattias Gårdholt.